Hej,
Någon här som vet vilka globala indexfonder som faktiskt är globala och innehåller allt, inkl tillväxtmarknader?
Vet att SPP Aktiefond Global A gör det. Men finns det andra?
Hej,
Någon här som vet vilka globala indexfonder som faktiskt är globala och innehåller allt, inkl tillväxtmarknader?
Vet att SPP Aktiefond Global A gör det. Men finns det andra?
Finns ett par men SPP är billigast/bredast så ingen mening med att ta nån annan. Men tex SEB global indexnära följer ACWI. Annars kan du med fördel köpa 86% LF global och lägga till 14% LF tillväxt, ännu bättre ![]()
Ska enligt rykten även gå att sortera på jämförelseindex hos Avanza på websidan
Vad gäller indexfonder med låg avgift så är det nog bara Spp aktiefond global. Eller välja både globalfond och tillväxtdond.
Kanske finns några etf:er? 
Jag har i dag 80% SEB Global Indexnära C USD - Lux (0,45%) och 20% SEB Sverige Indexnära A (0,25%).
Jag vet att ni inte kan spå framtiden men frågar trots detta, vad tror ni är bäst?
Att ha kvar det jag har?
Eller byta till ?% SEB Global Indexnära C USD - Lux (0,45%) och ?% SEB Emerging Marketsfond (1,75%)?
Eller byta till 100% SPP Aktiefond Global A (0,30%)?
Eller byta till ?% SPP Aktiefond Global A (0,30%) och ?% SPP Emerging Markets Plus (0,50%) eller ?% SPP Emerging Markets SRI (0,40%).
Eller byta till 100% Länsförsäkringar Global Indexnära (0,20%)?
Eller byta till Länsförsäkringar ?% Global Indexnära (0,20%) och ?% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära A (0,41%)?
AMF global kan du få för 0.37 % på SAVR. Har också EM i sig
Du vill leta efter MSCI ACWI eftersom det innehåller tillväxtländer (till skillnad från MSCI World som inte gör det).
Som du märker är SPP Aktiefond Global den billigaste. Avanza Auto 6 skulle jag inte räkna med. Sen kommer Handelsbankens Global Index Crit, och på tredje plats AMF Aktiefond Global. Ju längre ner du går, desto högre är avgiften.
80% globalfond (som inkluderar tillväxtmarknader) + 20% Sverige tycker jag låter utmärkt
.
Har du pengarna på SEB? Har SEB inte SPP’s globalfond som kostar 0.33% istället för 0.49%?
Billigast alternativet borde bli:
80% Länsförsäkringar global indexnära
10% Spp Emerging Markets Sri
10% SEB Sverige index
Annars en globalfond som inkluderar tillväxt:
80-90% Spp aktiefond global
10-20% SEB Sverige index
För att slippa grunda om man har valt rätt är det smidigast välja 100% Spp aktiefond global. Då har du gjort 99.99% rätt val. Billigt och bra
.