Vilka av de 3 alt är bäst och närmast rätt sparande efter forskningen? 
Oj, bra fråga. Beror på vilket kriterium man viktar mest.
Vad skulle du själv säga då du inte är nybörjare på ämnet.
När jag tänker efter och alla artiklar som du har skrivit på bloggen borde det rätta svaret vara Spp Aktiefond Global. 
Är nog beredd att hålla med.
Enda undantaget är väl enkelhetsperspektivet att många nybörjare tycker det är svårt med Avanza/Nordnet (många öppnar konto, sätter in pengar och gör inte mer).
För min del är fondrobot det som fungerat bäst. Så fort jag försökt mig på något på egen hand har jag hela tiden bytt, lagt till eller ändrat fördelning bland fonderna.
Det har ingenting med forskningen att göra men ville dela med mig av min erfarenhet
Om du prompt vill ha allt i en tjänst/fond så är det nog SPP Aktiefond Global som gäller. Då får du stora/medelstora bolag i i- och tillväxtländer.
Det du missar är då såklart småbolagen (som ju vissa hävdar är väldigt fördelaktigt att ha exponering mot i det långa loppet, även om de också spretar lite mer och följdaktigen ökar risken).
Om vi använder antalet bolag du exponeras mot som mått (som kanske är grovt, men ändå inte helt värdelöst om fonden ändå är marknadsviktad) på diversifierng/bredd, så tror jag att du både kan komma ned i pris samt öka diversifieringen om du har separata fonder för i- respektive tillväxtmarknader.
Exempelvis LF Global + LF Tillväxtmarknader (eller Avanza Emerging Markets som är något billigare) ger dig exponering mot ca 2700 bolag till en avgift på ca 0.25% (om du viktar den första med 88% och den andra med 12%), medan SPP Global Aktiefond ger dig exponering mot ca 2000 bolag till en avgift på 0.33%. Nackdelen med första är såklart att du själv måste hålla koll på viktningen mellan fonderna.
Det hela kan ju kompletteras med Handelsbanken Global småbolag som ger dig ytterligare 2000 småbolag, om än endast i i-länder. Med lite krångel kan du få den till ett pris på 0.43% på SAVR; om du ger den 10% av ditt kapital så är du ändå under totalavgiften för SPP Globalfond, samtidigt som du är exponerad mot fler än dubbelt så många bolag.
Här har du det rätta svaret enligt forskningen @Jakke:
| Plattform | Fond | Andel | Avgift |
|---|---|---|---|
| AVA | Länsförsäkringar global | 75% | 0,22% |
| AVA | Avanza EM | 15% | 0,29% |
| AVA | Handelsbanken gl småbolag | 10% | 0,64% |
| Totalt | 0,273% |
Billigare och bredare än SPP, ombalansering högst överskattat i en 100% aktier portfölj ![]()
Om du ändå vill ha automatisk ombalansering kan jag hjälpa dig 1ggr per år mot en smärre kostnad ![]()
Annars kanske jag kan fresta dig att använda min portfölj
![]()
| Plattform | Fond | Andel | Avgift |
|---|---|---|---|
| NN | Länsförsäkringar global | 70% | 0,22% |
| NN | Länsförsäkringar tillväxt | 10% | 0,45% |
| NN | Nordnet Sverige index | 20% | 0,00% |
| Totalt | 0,199% |
Där får du småbolagsfaktorn och superbra pris i NN Sverigefond, eftersom globala “småbolag” är som Sveriges Mid-cap. Oslagbart ![]()