Hej
Jag har precis fått ut 5 miljoner i arv som jag tänkte spara på 10 års sikt. Istället för att nedbetala huset och bilen etc önskar jag investera och få mest avkastning på arvet utan att lägga någon tid på det, och då är det indexfonder och sparobotar som är grejen har jag lärt mig bl.a. här på forumet… Önskar inte köpa hyresfastighet eller något då det är väldigt tidskrävande och överprisat med lägre yield än ränta på banken.
Men är det någon poäng att sprida pengarna mellan så många fonder och robotar som möjligt, eller blir det samma sak eftersom de flesta fonder är globala och ofta i samma typ av branscher oavsett?
Tänkte lägga 1 miljon på lysa, 1 miljon på opti, och 1 miljon på dnb global index, klp asien index, samt LF global index. Är det korkat eller gå all in på bara LF.
Har läst att nästan alla globala indexfonder har växt 20% växt sista året pga valutan, så jag är lite rädd för att det kommer få en rekyl nu eftersom SEK kan väl inte sjunka ännu mer. Så är kanske dålig tajming och man bör avvänta lite in i 2024 med tanke på indexfonderna och investera i något annat🤔
Mvh Kristian