Stopp för momsavdrag på tjänstebilar

Hej,

Såg den här artikeln: Miljardsmäll: Stopp för momsavdrag på tjänstebilar | Carup.se

Vet någon, till exempel @Skogstomten, vad som gäller här? :eyes:

Det som står i artikeln så är utköpsklausuler att likställas med en avbetalning/köp av vara och inte lease/hyra. Samma sak om man köper loss ett fordon som inte har ett bindande utköp som del av kontraktet. Då får man retroaktivt betala in sin moms.

Så har man en operationell lease där man lämnar åter och inte måste/kommer köpa loss bilen så tolkar jag det som att det inte påverkar. Det är bara där man står som ägare/skall hitta köpare/eller nyttjar frivilliga möjligheten att köpa loss efter avtalstiden som detta kickar in enligt artikeln. Helt rimligt också i mitt tycke.

Citat
Med köpoption menas att den som leasar bilen förbinder sig att köpa loss den efter perioden. Eller att företaget hittar en annan köpare.
– Om det finns en köpoption som innebär att man måste köpa ut fordonet efter perioden så är det leverans av vara och då gäller avdragsförbudet om det är en personbil, säger Kerstin Alvesson.

Citat
– Om finansiell leasing innebär att mottagaren ska köpa varan eller hitta en annan köpare efter leasingperioden, då är det en leverans av vara, säger Kerstin Alvesson.

Citat
Företag som leasar bilar brukar också köpa ut dem efter att leasingperioden löpt ut och sälja dem vidare till handlare eller någon annan. Anledningen är att priset är så attraktivt att det är svårt att låta bli. Då är avtalet att betrakta som avbetalning, och momsen får inte lyftas.

2 gillningar

Jag hade just min på leasing 3år plus ett 4:e
Valde köpa loss den för 24 000kr
Nu står den på företaget betald å klar
Varför !!
Jo för idag är det så fula och opraktiska bilar
Denna är 4wd diesel dieselvärmare mm mm
Sen om det va fel skiter jag i

Ev leasar jag ny i framtiden och säljer denna då

Denna köpte jag för 249 000kr 2019 idag är den på blocket 199 000kr plus moms
Helt galet populär bil
Vw caddy Alltrack 4motion

Jag har AB så vad missar jag på leasa ny? Måste ju ändå gå in med alla dessa pengar på ny bil

Väljer hellre lägga dessa 4000kr på mer tjänstepension el dyl sparande