Stora citat-tråden | Låt oss samla tänkvärda och inspirerande citat här

It doesn’t matter what you do, as long as you act decently and bring honour to your name.

- Alfred Schenk Graf von Stauffenberg

1 gillning

"The fact that so many successful politicians are such shameless liars is not only a reflection on them, it is also a reflection on us. When the people want the impossible, only liars can satisfy.”

Thomas Sowell

4 gillningar

The magic you are looking for lies in the work you are avoiding. Senaste mejlet från Of dollars and data

2 gillningar

Nejdå, @janbolmeson har väl sagt att man kan göra ett företag av allt :joy:

”When my time comes, I want to be buried face down, so that anybody who doesn’t like me, can kiss my ass”

-Red Forman, That ’70s show.

1 gillning

Är även med på Charlie Sheens hjälm i Plutonen, lite annan ordföljd

“Millions long for immortality who don’t know what to do with themselves on a rainy sunday afternoon”

Suzan Ertz i boken Anger in the sky.

1 gillning

“Kom ner bara om du törs, din förtappade kräkvinspimplare!” - Kapten Haddock

1 gillning
1 gillning

Have I been made for this, to lie under the blankets and keep myself warm?

Marcus Aurelius

“One who makes himself a worm cannot complain afterwards if people step on him.” - Immanuel Kant (1724-1804)

Nedan följer utdrag från “Winston Churchill - De 222 bästa citaten” av Andreas Nyberg (red.). Översatt till svenska.

“Vi är alla maskar. Men jag tror mig vara en lysmask.” Till Violet Bonham Carter, politiker, senare b la chef för BBC, 1906. (Ja, Helena Bonham Carter är barnbarn).

Aneurin Bevan: “Herregud, Winston, din gylf är öppen.”
Churchill: “Oroa dig inte för det. Döda fåglar flyger inte ur boet.” Omkring 1946 i underhusets rökrum.

“Du borde veta att ingen gentleman äter skinksmörgås utan senap.” Sagt till Tommy Thompson, personal på ett fartyg, i augusti 1942.

“Det är ingen idé att göra det man gillar [för att försörja sig]. Man måste gilla det man gör.” Pall Mall, december 1925.

“Jag är glad att jag inte behöver leva om mitt liv igen. Det vore en oerhörd kvalitetsförsämring.” 24 januari 1950

“Jag anser att unga personer bör vara noggranna när de läser, precis som äldre människor när de äter mat. De bör inte äta för mycket. De bör tugga ordentligt.”

Några felaktigt tillskrivna citat:

“Det bästa argumentet mot demokrati är ett samtal på fem minuter med den genomsnittlige väljaren.”

“Så du har fiender? Bra, det betyder att du någon gång i livet har stått upp för någonting.”

Nancy Astor: “Om du var min man skulle jag hälla gift i ditt kaffe.”
Churchill: “Om du var min fru skulle jag dricka det.”

“Om du ändå ska ta dig igenom helvetet så fortsätt framåt.”

1 gillning

När jag var i en krigszon och skulle förhandla med en part i ett spänt läge så var det först helt tyst tills han sa: ”Big dick, peace at home!”

2 gillningar

“It’s better to burn out than fade away” som Kurt Cobain skrev i sitt avskedsbrev men tror att det är Niel Young som myntat det.

Long run returns are the only ones that matter but short run returns get all of the attention. Wise investors focus on the long run and avoid allowing the short run to dictate investment decisions.

– Ben Carlson, A Wealth of Common Sense

“We filter the past for happy memories and filter the future for gloomy prognosis.”
—Matt Ridley

Until we know we are wrong, being wrong feels exactly like being right
David McRaney

2 gillningar

Kul, men allvarligare är vad jag ofta hör - “Det är ingen idé att spara till pensioneringen - det kommer ändå inte finnas några pensionpengar kvar i systemet när jag skall gå i pension”.

2 gillningar

The mutual fund industry is not an investment management industry. It’s a marketing industry.
David Swensen

“Fast growth is counterintuitively more perilous than declining revenue and can quickly destroy a company.”
—Brent Beshore

1 gillning

Risk is what’s left over after you think you’ve thought of everything.

― Carl Richards

3 gillningar

Sanningen (går att bevisa och) bryr sig inte om vem du har förtroende för.

Ibland har dårar rätt, till och med galningar kan en enstaka gång ha rätt.
Förtroende? Man måste skilja sak (och fakta) från personen.

“There may be many lies, but there is only one truth.” Rebbe Nachman

Det är bättre att vara utbränd än att vara inbränd, som jag brukar säga!

“If you believe that you can damage, then believe that you can fix”, Rebbe Nachman

Diversifiera så att du både satsar på att din skatt ska finansiera pensionen, plus dina investeringar på börsen, plus värdeökningen på din bostad/fastighet och värdet på ditt guld. Du kanske till och med diversifierar till inkomster från en bit skog.
Allt kan misslyckas, men troligen går inte allt fel samtidigt.

“Diversification is the only free lunch in investing” Harry Markowitz

1 gillning