Strategisk allokering för en europeisk high net worth-person enligt Blackrock | 60-40-portfölj

Hittade denna via @Alec:s tråd: “Förväntad avkastning olika tillgångsslag”. Källa.

Några observationer:

• Volatilitet: hälften mot stockholmsbörsen
  • Tidshorisont: 10 år
  • Ganska nära en 60/40-portfölj

Vad ser ni?

5 gillningar

Först och främst, världsmarknaden av allmänna tillgångarna med naturlig avkastning.

Annars skulle jag säga att jag ser inget förvånande. Räntorna är tillbaks på ”normala” nivåer så rekommendationen för en bred 60/40 aktier/räntor gäller precis som tjugo år sen när jag var en ung kille som jobbade på en bank och läste alla möjliga råd om kapitalförvaltning.

När det gäller tidshorisonten, så är det exakt som jag skrev i en tråd: 60/40 är ingen kortsiktig portfölj utan långa räntorna ska investeras såsom aktier, dvs under en kreditcykel (8-10år).

2 gillningar

Skulle aldrig valt en sådan portfölj om jag hade mycket pengar.
Om man inte förstod det tidigare så visade 2022 med all tydlighet att en portfölj enbart bestående av tillgångsslagen aktier och räntor inte är diversifierad.

1 gillning

Så vad hade du gjort annorlunda? Jag har svårt att konstruera en bättre portfölj…

Vad består 9% private markets av?

Private equity fonder samt direktinvesteringar i konglomerater och investmentbolag som äger onoterade bolag, skulle jag gissa…

Tror att Blackrock har en kapitalförvaltningslösning eller tom en kapitalförvaltningsfond som investerar på detta vis…

3 gillningar

Nu vet jag ej vad summan för en high net worth person är men är.det att man är så pass rik att man planerar att pengarna ska gå i arv så skulle jag aldrig ha det förtroende att ha allt i aktier och räntefonder utan skulle ha en del i guld samt mark också för att skydda mig mot svängningarna som kan ske inett enkilt land vad gäller synen på tillgångar beroende på vem som styr.

Min portfölj om jag skulle slänga ihop något skulle vara mer typ såhär
1/3 aktier = breda indexfonder
1/3 guld = fysiskt i eget förvar samt olika bankfack runt om i världen
1/3 fastigheter/mark = i olika länder

1 gillning
  • Traditionell 60/40
  • Betraktas som högrisk? :thinking: (se inledande meningen i bilden)
  • Inte så tung home bias, förväntat mig mer i EU
  • Global obligationsportfölj ser det ut som
  • Inget guld vilket förvånar mig då det är rätt populärt ute i Europa. Men kanske inte ses som investering utan som försäkring i bankfack

Ganska standard, inte lång ifrån nybörjarportföljen i min mening (förutom private market delen). Kanske döpa om den till stay rich portföljen? :joy:

1 gillning

Jag skulle absolut haft med guld. Kanske lite andra råvaror. Kanske trend (fokus mest på råvaror).
Skriver de något om duration? Skulle fokuserat på långa löptider och kanske haft en del i korta motsvarande cash.
Skulle skippat företagsobligationer men det är mer av personlig preferens.

Gillar denna artikeln
Ingredienser i en effektiv portfölj

Edit: REITs också?

Noteringar:
Hade varit intressant att se vad dom tänker sig för duration på statsobligationerna, gissar att dom är +10år.
Intressant att flertalet strategiska 60/40 portföljer innehåller företagsobligationer.
I övrigt rätt lik min egen breda 60/40 egentligen:
Skärmbild 2023-01-11 073406

Tänker att en motsvarande optimerad svensk variant kunde se ut ungefär såhär:

Men vill man ha en motsvarande optimerad variant så är Avanza Auto 3 eller 4 ett hyffsat likvärdiga alternativ till en låg kostnad och automatisk.

Anmärkningsvärt mkt USA trots att de tror att tror att EU kommer har betydligt högre avkastning. Ska försöka länka om jag hinner.