Förslag på defensiv portfölj för "bond tent"?

Jag undrar om någon har lite tankar kring en bra ränte- eller annan typ av portfölj för ett “bond tent” när man står inför FIRE/pensionering?

Bakgrund

Efter att ha gjort lite MonteCarlo simuleringar på vår totalekonomi (tack @axr för denna tråden) så insåg jag tydligt “sequence of event” risken (dvs. att man får en ruggigt dålig start i början av sin FIRE/pension, tex ett lost decade) vilket skulle innebära att vi i princip aldrig skulle repa oss när vi snart står inför FIRE/pension.

I denna artikeln beskrivs tankegångarna kring “bond tent” (återigen tack @axr). Den viktigaste bilden är inklippt nedan. Princip: Konsekvensen av riktigt dåliga börsutfall är som störst när man närmar sig att leva på kapitalet (blå linjen) och åren därefter. Detta helt enkelt för att kapitalet är som störst då. Tankegången är att - förutom att sänka aktieandelen / höja räntedelen (gul linje) inför att man ska leva på pengarna (som är den vanliga rekommendationen), så kan man lassa in ytterligare en del av kapitalet för att temporärt höja räntedelen några år före FIRE/pension och sedan ta ut det kapitalet för att leva på 5-10 år efter FIRE/pensionerings tillfället. Det är det som kallas “bond tent” (grå triangel i bilden). Därefter när kapitalet återigen är mindre så blir det en återgång till högre aktieandel / lägre ränteandel efter hand som “bond tent” kapitalet tagits ut.

En del kan klara detta genom att tex. ta ut Trad försäkringar eller ITP2 under den perioden som tex @SNS har nämnt. Men om sådana tillgångar inte finns eller inte räcker. Hur gör man då?

image

Så till frågan…

Har någon här tankar kring detta? Hur man kan skapa en riktig lågrisk portfölj för sådana ändamål? Tex

• Förslag på en 100% ränteportfölj med balanserad risk (duration, geografi) med fonder och/eller ETFer? Jag har så svårt sjukt för räntor :grimacing:
  • Eller det kanske inte måste vara just obligationer utan kanske en RT portfölj kan vara ett alternativ (25% vardera av kortränta, långränta, guld och aktier) ?
  • Eller en enkel “försiktiga portföljen” med 80/20 ränta/aktier som beskrivs i detta avsnittet? Är det i så fall fortfarande vettiga räntefonder i den?

Någon som funderat på liknande frågor och har några tankar? :slight_smile:

4 gillningar

Oj, vad svårt!

Kanske en global ränteportfölj med statsobligationer, realräntor, lite företagsobligationer och /eller aktier samt guld eller blandade råvaror?

Förslag på fonder och etf:er
Spp aktiefond global - 20% i denna kanske?
Amf räntefond mix - globala statsobligationer med blandade durationer, valutasäkrad. - 15%
IS04 - Amerikanska långa statsobligationer - 15%
DBXG - Europeiska långa statsobligationer - 15%
Danske invest globala realräntor - Valutasäkrad - 15%
SPP global företagsobligation - Valutasäkrad, investment grade - 5%
M9SA - Blandade råvaror - 7,5%
Xetra Gold - Guld - 7,5%

Borde ge en väldiversifierad portfölj med hyffsat låg volatilitet och lite säkrare än en portfölj mest bestående av aktier? Inte helt olik @AllSeasonsPortfolio portfölj.

2 gillningar

För den som är född 1961-1963 går det att ta ut allmän pension vid 64 års ålder.
De födda 1964-1969 verkar få vänta till 65.
Erat räntetält behöver bara sträcka sig fram till 64 eller 65 år då allmänna pensionen hjälper till att hålla upp tältet.

2 gillningar

Jag tycker EUN3 som @AllSeasonsPortfolio typ rekommenderade ser lovande ut, även om jag hittills stannat i AMF mix.

1 gillning

Den såg fin ut! Synd att det är så klent utbud på vanliga fonder av den här typen med globala statsobligationer.

Mmm, dock typ 9 års duration dvs. hög räntekänslighet. Men å andra sidan AA rated och uteslutande statsobligationer i G7 länder. Däremot såg jag på JustETFs att den tydligen bara har 7 MEUR i capital under management så risken är väl hur länge den får vara kvar. Asset Allocation|Top 10 Holdings|iShares Global Govt Bond UCITS ETF USD (Dist) (GBP)|ISIN:IE00B3F81K65

AMF mix duration är ca hälften men å andra sidan “bara” 40% statspapper, så inte riktigt samma “djur” tänker jag. https://www.amf.se/globalassets/pdf/rapporter/fonder/arsrapporter_2020/amf-rantefond-mix-arsberattelse-2020.pdf

Kanske mer kompletterande än konkurrerande.

Stort tack! @MattiasA90 ska definitivt gå igen det förslaget.
Ja svårt som sören, så därför testar jag vad som kommer från forumet.
Många hjärnor tänker bättre än en :slight_smile:

En annan jag kikat på är SPP FRN Företagsobligation. Något lägre avgift samt “Floating Rate Note” dvs. räntan justeras normalt var 3e månad så mindre ränterisk.

Nackdelen med den (om man nu ser det som nackdel, kanske är fördel för någon annan) är att den bara handlar inom Norden? Jag personligen föredrar mer globala fonder.

1 gillning

Hög duration ser jag som bra för mitt mål, men vill ha statliga obligationer eller företag som är typ backade av en stat. Nyfiken på om du hittar nåt.

Är det bara ränta du är ute efter är väl nåt bundet sparkonto med garanti kanske bäst?

Jo du har rätt. Jag är ambivalent till lång duration pga ränterisken. En procent upp i ränta x durationren som uppskattning på nergång.

Jag tänker väl lite som att 2-6 års duration är lägre risk än 10-20 års duration. Men gärna statsobligationer. Det har jag inget emot :slight_smile:

Så det är väl där jag får botanisera bland de fonder/ETFer som kommer upp för att snickra ihop en portfölj med en snitt duration som jag tror på.

Mkt intressant artikel.

Författaren nämner i ett av svaren att det antagligen är lägre duration som gäller.

Jag kan inte hjälpa att tänka det inte är andelen ränta i sig som ska upp i tälttaket. Det intresssnta är att sänka volatiliteten.

Bäst avkastning på en viss volatilitet nås antagligen inte med en kombo aktier/ränta utan aktier/ränta/cash/guld/annat.

1 gillning

Jag skulle ha ett års förbrukning av kapital i sparkonto och ha tre års förbrukningar i Ikc Avkastningsfond, och resten av kapitalet på aktiemarknaden.

90/10 är 15% stdev (enligt portfoliocharts.com)
60/40 11%
30/70 7%