Studier, bör jag tänka om?

Låter roligt, kanske jag som inte hittat dit ännu.

Jag själv försökte programmera i 3 dagar(ca 6 timmar/dag). Gjorde några nybörjar projekt i Java, med hjälp av stackoverflow och tutorials då. Höll på att bli galen :smiley:
Dag två var det svårt att sitta stilla. Tog små raster och dag tre blev det bara tråkigt.
Kan också bero på att jag inte tycker om det lika mycket som exempelvis dig eller att jag “attackerar” lärandet på fel sätt.

Ja precis, jag får tänka på att det blir mycket bättre(ekonomiskt) efter att jag pluggat klart.
Vi får det att gå ihop, det är inga problem, det är mest sparande som oroar.

Jag tycker det är stor skillnad mellan att lära sig något nytt och svårt (vilket är jobbigt och kämpigt) och att skapa något när man är i flow (där man använder sina redan bemästrade skills).

Det är såklart möjligt att programmering inte är din grej, men tror nog att man behöver lägga mer än 3 dagar för att ge det en riktig chans. (Och kanske börja lite mjukare än 6 timmar/dag?)

Det var såklart inte så jag började med programmering.
Jag började med youtube tutorials + en bok från biblioteket. Jag gjorde så i cirka 1,5 månads tid. Lärde mig grunderna som int, String, if-satser, while osv.

De 3 dagarna var ett försök att “känna av” hur det skulle vara att jobba heltid med programmering, därav ca 6 timmar/dag.

Men visst är det mer kul när man kan mer och har bra flow.

1 gillning

Ett tips när något är riktigt svårt och frustrerande är att öka kalendertiden och minska ansträngningen. Det gäller nog det mesta, men framförallt har jag erfarenhet av det när det gäller programmering. Avsätt t.ex 1h/kväll och ställ inga krav på att du ska komma någonstans på den tiden, så länge du ägnar tiden åt något ens i närheten relevant. Tiden emellan kommer hjärnan bearbeta informationen omedvetet och nästa dag kan saker som kändes jättekluriga att ha trillat på plats eller nya uppslag att ha dykt upp.

1 gillning

För mig som utbildad maskiningenjör (högskoleingenjör) med en master i entreprenörskap och innovation, jobbandes inom IT sedan 7 år tillbaka, så har mina examens endast tjänat som ett kvitto att jag kan lära mig nya grejer. Aldrig haft en tanke att jobba inom maskinteknik men såg det som en god bas efter gymnasiet.

I min erfarenhet så bryr sig inte arbetsgivare om din examen efter ditt första ”riktiga” jobb, då är det din erfarenhet och merit som spelar roll (med undantag för vissa yrken inom juridik, läkare osv givetvis).

Är du intresserad utav IT så skulle jag personligen satsa på att ta onlinekurser (Coursera, Treehouse etc) inom något område som intresserar. Därefter allra viktigaste att komma in på marknaden är att börja skapa ett nätverk och visa framfötterna. Inget slår personlig relationer i arbetslivet.

Jag började med webbutveckling och byggde personliga siter åt professorer på en IVY League skola genom kontakter (och självlärd via onlinekurser). Därefter blev det en snöbollseffekt och fick referenser till andra och vips så hade jag ett CV + referenser som kunde ta mig vidare inom samma spår.

1 gillning

Bra tips, tack!
Problemet med mig är att jag vill lära mig allt snabbt, vill kunna allt, helst igår. Så funkar det förstås inte, det tar tid.
Jag tappar lätt motivation om det blir för många misstag gång på gång.
Exempelvis om jag precis lärt mig hur man skriver en while-loop i Java, så vill jag kunna det direkt. Vilket är svårt, då man oftast behöver gå tillbaka och se över exakt hur den skrivs.
Det positiva är att jag är medveten om var det brister, måste ”bara” hitta en metod hur jag tacklar problemet.

Tips är att börja med ett konkret projekt som du vill bygga och sedan lära sig de komponenter som behövs för att slutföra projektet. För mig var det initialt hemsidor sen blev det annat via yrket. Jobbar ej som utvecklare men har byggt skript i exempelvis python för att göra dataanalyser för att stötta mitt arbete.

Gällande programmeringsspråk så skulle jag undvika Java och istället köra något mer lättsmält såsom Python (mest använda programmeringsspråket nuförtiden).

Ja, jag får nog hitta ett projekt som jag tycker låter kul och börja lära mig vad som behövs för att bygga upp projektet.
Har tröttnat på Java så nästa språk blir nog Python :smiley:
tackar