Svag svensk krona mot euro?

Jag och min man har köpt en lägenhet i Spanien som just nu håller på att byggas och blir klar om 1 år. Vi har nu öppnat ett spanskt bankkonto. Jag har ingen vidare bra koll men har förstått det som att svenska kronan har försvagats den senaste tiden.

Till min fråga, är det dumt att föra över pengarna som ska betalas om ett år till det spanska kontot nu? Ska man vänta till det är dags? Vad tror ni som har bättre koll om svenska kronan, kommer den bli ännu svagare eller stärkas mot euron inom det närmaste jobbet? Förstår att det inte finns något direkt svar men kanske spekulationer från er som har bättre kunskap.

Alltså på 1 år kan vad som helst hända. Det finns ingen som kan säga något med någon säkerhet så långt in i framtiden, så det är nog inte någon framkomlig väg att lyssna på andras spekulationer här.

Men, om ni har ingått ett kontrakt utan att växla pengarna har ni ju utsatt er för en valutarisk. Bäst hade kanske varit att föra över pengarna i samband med att ni skrev kontraktet. Då skulle ni ju fått valutakursen som gällde när ni tog beslutet. Men det hjälper er ju inte i dagsläget. För lite peace of mind kanske ett förslag är att föra över hälften nu, och hälften när det närmar sig betalning?

Jag har ingen kunskap om forex-trading, men tittar vi på vad som hänt de senaste 20 åren

så är det svårt att sia. SEK kan fortsätta tappa mot EUR och vi kommer se EUR/SEK tillbaka över 11, eller så ser vi en rally där EUR/SEK går tillbaka under 10 igen :person_shrugging: Europeiska centralbanken har ju ännu inte bestämts sig för åtstramning av pengapolitiken så som Riksbanken har gjort. Så det kan ju även påverka hur EUR/SEK går framöver.

Som @_Kalle säger kanske det är värt att göra riskhantering genom att växla flera gånger. Istället för att göra det 2 gånger kan man ju också välja att göra det som ett slags månadssparande. Så om det kostar säg 24 kEUR så sätt över 2 kEUR varje månad fram tills att det blir klart?

Ta kontakt med din bank så kan de låsa kursen åt dig. Om du inte vill gambla på växelkursen

Bra förslag. Be att få en terminskurs på Euro.

Om Euron kommer att gå bättre eller sämre än SEK vet absolut ingen. Det räcker att Riksbanken höjer räntan fortare än Euroland, så stärks kronan. Tvärtom om man är mera duva än hök.