Förstår inte riktigt dessa diskussioner om motorer.
Varför pratar man inte om bilar framtid överhuvudtaget? Vilka resbehov har människan om 15 år? Kommer allt vara självkörande? Behöver folk vara på fysiska kontor? Vilka världar är man fysiskt i och vilka kommer upplevas virtuellt? Kommer Sven som idag åker till apoteket en gång i veckan istället få drönarleverans?
Det gör man nog men jag tror man behöver hålla isär diskussionerna lite så att det inte spårar ut helt.
Personligen är jag övertygad om att framtiden tillhör självkörande elbilar. Jan påpekar ibland hur prisvärda taxiresor är i Malmö – föreställ er då hur kostnaden kommer att bli när taxan inte längre behöver täcka en chaufförs lön. Detta kommer att förändra transportlandskapet i grunden.
Många kommer inte längre vara i behov av egen bil. Barn kommer slussas till sina aktiviteter och föräldrar får mer tid över till annat. Man kan sitta på laptopen och jobba istället för att ha ögonen på vägen när man pendlar. Vem kommer vilja ta tåget när man kan åka dörr till dörr och slippa allt bök med tågtider och transport till och från stationer?
Fast nuvarande data på moderna elbilsbatterier och det vi vet om batteridegradering (cykelåldrande och kalenderåldrande) tyder på att batterierna kommer att hålla länge. Bättre batterikemier, vätskekylning och bättre mjukvarustyrning har medfört det.
Vad som är länge eller inte är en subjektiv bedömning.
Datan du själv länkar till anger att batteriet blir 8,4% sämre på 1000 dagar. Vissa tycker säker det är fantastisk teknik, andra tycker det är för kort och vissa tycker det är precis lagom. Men bedömningen är fortfarande subjektiv även om det baseras på fakta.
Litiumjonbatterier har egenheten att degraderingen är betydligt större till en början för att sedan vara mycket lägre. Vilket syns också syns i fallet här.
45 mil skulle alltså blivit 41.2 mil efter nästan 3 år. För att 500 dagar senare vara oförändrad. För egen del är det här inget som är avgörande på något sätt.
Går också att få betydligt lägre degradering om man så vill, då vi vet mycket om vad som påverkar åldrandet. För NMC-batterier är t.ex. kalenderåldrandet ungefär dubbelt så hög för en laddningsgrad över 60% jämfört med under 60%. Så om man t.ex. laddar upp under natten för jobbpendling etc, för att sen dippa under 60% större delen av dygnet, så är degraderingen betydligt lägre.
Jag har också varit på långresor med barn… Med elbil och det är ingen hit. Mycket stök med laddning som för övrigt inte alls tar 10-20 minuter utan snarare 30-60 minuter om man ju över huvud taget får igång laddningen vilket inte alls är att räkna med. Då är det istället 10-20 minuter tjafs och frustration utan att få en enda kwh
Det går inte direkt framåt där utan snarare bakåt. Självkörande bilar skulle varit här för länge sen men det verkar inte alls finnas som alternativ i sverige i närtid och vad distansjobb beträffar så kör arbetsgivarna stenhårt med att få tillbaka folk till kontoren
Har flera gånger gett programmet en chans. I stort sett varje avsnitt jag sett har i grunden ägnats åt intressanta ämnen. Däremot är själva genomförandet så oerhört ytligt att helheten mest blir trist och småirriterande. Även om programmet i sig målar med bred pensel och inte ägnar sig åt detaljfrågor hade det mått gott av mer djupgående diskussioner. Gärna med experter från olika läger inom ämnet.
Jag tillhör nog inte målgruppen helt enkelt. Därmed kommer jag tyvärr inte se elbilsavsnittet heller, även om jag tycker ämnet i sig är mycket, mycket intressant.
Har man 40 mils räckvidd (wltp) med ny bil så har man alltså 24 mil kvar efter tre år och när det är vinter så är det väl typ 30 procent av det, dvs 17 mils räckvidd. Det funkar väl i stan med blir jobbigt om man ska köra lite längre för man vill ju ha iaf 5 mil kvar när man laddar och då kan man bara köra 12 mil åt mellan laddningarna
Ja, eftersom jag inte alls känner igen det du beskriver är det väl relevant att fråga vilket märke och laddinfrastruktur det handlar om? Själv kör jag Tesla och förlitar mig på Tesla Superchargers under långresor och har aldrig upplevt problemen du beskriver.
Tycker det var ganska rätt antagande från min sida. 25-30 procent verkar inte vara några konstigheter. Sjunker temperaturen ännu mer kan man räkna med ännu sämre räckvidd. Hur du kan få mitt antagande på 30 procent att “inte vara i närheten” är ett stort frågetecken
Jag har haft min bil nu i ca 6 månader
Jag skall på pappret kunna köra 42mil i verkligheten så är det alltid runt 31, och då är det inte ens vinter ännu.
Jag är glad att det är en tjänstebil, det är väldigt förmånligt för mig men skulle inte vilja stå med denna bilen privat om några år och försöka sälja