Precis som Rika Tillsammans skapar diskussionstrådar efter deras inlägg tänkte jag att vi skulle kunna göra detsamma gällande Ekonomibyråns inlägg/program.
Ordet är fritt!
Precis som Rika Tillsammans skapar diskussionstrådar efter deras inlägg tänkte jag att vi skulle kunna göra detsamma gällande Ekonomibyråns inlägg/program.
Ordet är fritt!
Tycker det var ganska bra balanserat med gäster som förde fram både de positiva och negativa sidorna. Även argumenten för problemen med relativ fattigdom lyftes fram på ett någorlunda sansat sätt.
Kunde ändå inte låta bli att dra lite på smilbanden åt påståendet ”Antalet dollarmiljonärer ökar, vilket visar att förmögenheten ansamlas till en liten klick av människor” (ur minnet, kanske parafraserat).
Rent logiskt borde ju fenomenet att dollarmiljonärerna blir fler, betyda att fler blir rika, för om man extrapolerar det i absurdum så kommer alla svenskar bli dollarmiljonärer.
Men, jag förstår givetvis vad hon egentligen menade.
Jag fastnade också för vad jag påstår var hennes ‘svaga inledning’.
Hon fick en enkel fråga, är det ett problem att det blir fler och fler dollarmillionärer i Sverige? Varpå hon svarade ‘ja om det medför att förmögenheten koncentreras hos en liten elit’.
Men det var inte frågan utan hon förde samtalet dit hon ville för att få fram en poäng som frågeställningen inte behandlade.
Sådant stör mig. Låt moderatorerna styra programmet.
Jag tror det är i ett avsnitt här på RK som Jan och Caroline pratar om att istället för att säga/tänka “jag har inte råd” (uppgivenhet, passivitet, anklagande attityd mot makthavare och rika) kan man istäklet tänka i termer om “vad behöver jag göra för att få råd” vilket sätter igång en helt annan tankeprocess.
Det är kul att ha dessa två stereotypa och vilt skilda personlighetstyper i åtanke när man tittar på sådana här program. Det blir väldigt tydligt vilka personer som passar in i vilken stereotyp.
Ganska överdrivet. De räknar ju in värdet på bostäderna, pengar som är helt låsta i just boendet och 99 % av de som säljer använder pengarna till sin nästa bostad.
Räkna bort värdet i det primära boendet och titta på finansiella tillgångar så framträder en helt annan bild.
Jag har tittat en gång till i lugn och ro - blev för upprörd när jag tittade första gången.
Man pratar om rikedom och ökande klyftor nationellt. Men rikedom definierades olika från en sekund till en annan så det blev rörigt och osammanhängande. Och hur kunde man då bli rik, jo man pratade bara om två sätt, eller näh, tre när jag tänker efter
Hur man bygger en rikedom över tid med en förhållandevis låg månatlig investering, något som många svenskar borde ha råd med (intalar jag mig själv men jag är ingen expert) om de bara bestämde sig för att genomföra det, togs inte upp i programmet, inte ens i en bisats.
Det här var ett avsnitt avsett för att höja konfliktnivån och inte för att utbilda och hjälpa tittarna mot en bättre privatekonomi. Förenklade orsakssamband leder till felaktiga slutsatser. Och felaktiga påståenden från “experterna” tilläts passera utan rätträträtavisningar.