Artikeldiskussion: svenskarnas förmögenhet växer

Nyhetsartikeln är en kort version av temat i SVTs Ekonomibyrån (länk till avsnittet) och datat som presenteras kommer från en rapport som ännu inte publicerats i sin helhet verkar det som.

Jag blev överraskad av:

Skillnaden mellan den rikaste procenten och medianen har ökat från motsvarande 89 till 137 årslöner. Det rankar Sverige till det sjätte mest ojämlika landet i världen, alltså bara efter länder som Brasilien och Ryssland och strax före USA, säger journalisten Andreas Cervenka som läst studien.

Det finns ju som alltid både positiva och negativa aspekter av en sådan företeelse.

För att låna citat från På spåret; vart är vi på väg?

I avsnittet i Ekonomibyrån medverkade Daniel Waldenström som varit med i RT-podden tidigare: länk till avsnitt 412

1 gillning

Artikeln var även dagens ämne i Ekonomibyrån.

Bra mix av gäster i dagens program.

1 gillning

“…tre gånger rikare på 20 år…”

Det första jag undrar är om det är inflationsjusterat. Det framgår inte av artikeln från SVT.

En annan artikel säger:

De svenska hushållens totala finansiella tillgångar uppgick till närmare 22 000 miljarder kronor under det andra kvartalet 2025. Det motsvarar en ökning med mer än sex gånger jämfört med för 20 år sedan, räknat i inflationsjusterade siffror.

Det andra jag undrar är: Vad är “tillgångsinflation”?