Jag lyssnade på avsnittet om att tjäna mer pengar, och kan ge ett ytterligare tips som inte nämndes. Speciellt för det case med studenten, men som kan funka för många. Om man vill öka sin nettoförmögenhet lite mer än vad som ges av uthyrning av verktyg på Hygglo osv kan man titta här:
(Siffror från innan corona)
Som ges av listan har mediansvensken något lägre förmögenhet än median-slovenen och median-portugisen. Om man som typisk svensk tar ett jobb i ett annat land inom Europa går det att öka sin förmögenhet helt utan extra arbetsinsats överhuvudtaget till 542%. En flytt bara inom norden kan ge 392% av förmögenheten om man är en typisk svensk (median). Covid-19 passet ska vara klart i sommar redan.
Av egen erfarenhet kan jag rekommendera att jobba utomlands, speciellt för nyexade eller för de som inte behöver använda den svenska socialförsäkringen (föräldraledighet, billig förskola, gratis universitet osv) i den del av livet de är just nu. Allt det finns ju kvar. Detta inte enbart för att mångdubbla sin förmögenhet, men även för att det kan vara en fantastiskt kul upplevelse att jobba utomlands och att få utforska en ny kultur. En erfarenhet som kan bjuda på massor av intressanta saker och vänner för livet.
Jag köper inte riktigt resonemanget att man automatiskt blir mer förmögen genom att flytta till ett land med högre medelförmögenhet. Jag skulle tro att det är viktigare att flytta till ett land där det är förmånliga förhållanden för att bygga en förmögenhet (tex höga löner och låg skatt samt stora möjligheter att göra klassresa), och jag är inte alls säker på att det är samma sak?
Håller dock med till 100% om att det är berikande att bo utomlands under delar av livet! Flyttade just ut för 3:e gången…
Jag tänker att om man jobbar 1 år tex i Schweiz (och om man är typisk / median inkomsttagare i båda länderna) så måste man på det året tjäna ihop lika mycket i förmögenhet som om man jobbat 5,42 år i Sverige om den där tabellen ska stämma i slutändan?
Eller om man jobbar 1 år på Island så har man tjänat ihop en förmögenhet motsvarande ca 4 års jobb i Sverige.
Om det är detta från som du beräknar en inkomstökning med 542 % så får du dra av lite, du tjänar redan 100 % i sverige. Alltså “bara” en ökning på 442 %.
Sen är det nog inte direkt så enkelt att översätta medianförmögenhet till medianinkomst rakt av, precis som @DrF säger. Det finns många faktorer så som skatt, pensionssystem, bostadsmarknad, kulturella faktorer, osv. som kommer påverka.
Varför söker du inte upp information om inkost i europa direkt istället? Nu är detta ett av många sätt att jämföra inkomst, men jag tycker i alla fall att det inte direkt rör sig om några hundratals procent.
Delar dock ditt resonemang med att om man har mindre nytta av socialförsäkringen så kan detta löna sig, men beräkningen är nog lite optimistisk. Slutligen måste jag säga att jag vet inte om det är “helt utan extra arbetsinsats överhuvudtaget” att flytta till ett annat land för att få högre lön, men jag tror jag fattar vad du menar. (och detta är nog ganska objektivt)
Tillägg: går man i dessa tankar så kan man ju helt enkelt göra klassikern och jobba i vårat kära grannland Norge
Två stora faktorer som förklarar en stor del av skillnaden i medianförmögenhet: arv och bostadsmarknad. Du får inte ett större arv av att flytta utomlands, du blir inte heller automatiskt bostadsägare.
Visst kan lönerna vara lite högre om man redan är höginkomsttagare och skatterna lite lägre, men många varor är också dyrare så inkomstskillnader kan knappast vara anledningen att man har flera gånger större förmögenhet.
Hej @Gulketchup, intressant. Jag talar inte alls om inkomster, eftersom man då får exakt den där problematiken med skatt, pensionssystem, bostadsmarknad, osv som du listar. Inte minst kostnadsläge! levnadskostnader varierar ju rätt friskt i Europa. En anlending varför den typiske median spanjoren är över dubbelt så förmögen som den typiske svensken är bland annat (gissar jag) pga levnadskostnader och skatt över en hel livstid, det verkar väga rätt tungt. Det var därför jag länkade förmögenhet istället, för mig säger det mycket mer, dvs i vilka länder kan folk faktiskt bygga upp en förmögenhet i förhållande till Sverige. Att jobba ett medianjobb i Schweiz i snitt kommer att spara dig en förmögenhet motsvarande 5,42 jobb år i Sverige, det är 542% av svensk förmögenhet för 1 års jobb. Detta är inte avkastning eller inkomst eller liknande, detta är vad den typiske schweizaren spar / bygger upp i förmögenhet jämfört med motsvarande svensk. Jag tror att det blir fel om man bara kollar på inkomst. Jag själv betalade tex 17% skatt när jag jobbade i Schweiz, men det var ett tag sen nu, kan ha ändrats.
Hej @axs, jag tror väldigt många faktorer spelar in här. Det viktiga från just den här tabellen är inte vad dom faktorerna är, utan vad du kan förvänta dig bygga upp i förmögenhet i föhållande till Sverige totalt sett.
Ja det kan hjälpa väldigt mycket att forska en del innan man ger sig ut. Iofs i mitt fall var det en passande exjobbsbeskrivning och jag tackade ja per e-post som nästan färdig student. Fick reda på att det skulle vara i Schweiz i typ 3:e mailet Men håller helt med! Kan säga överlag att jag är väldigt imponerad av många här på forumet som tänker väldigt rätt väldigt tidigt i livet vad det verkar!
Detta tror jag också är en väldigt viktig faktor, men snarate åt andra hållet om man kollar på siffrorna. Som sagt troligen anledningen till att en median-sloven har högre förmögenhet jämfört med svensken. Det och troligen även de väldigt höga belåningarna / byggnadskostnaderna som svenskar har för boende.
@Fnorrbart, du pratar ju uttryckligen om att tjäna/inkomst genom tjänst i det inlägget jag refererade till.
Du sätter medianförmögenhet i direkt proportion till medianinkomst * tid i ditt resonemang.
Att dra denna slutsatsen för ett kortare tidsperspektiv så som 5 år utifrån medianförmögenget är, i avsaknad av bättre ord, helt befängt.
Som t.ex. @DrF och @axs också säger kan du inte bara bortse från alla faktorer bakom siffrorna och sedan bara extrapolera att man får den förmögenheten utifrån att befinna sig på en geografisk position.
Läser du rapporten, s.50, som datan kommer ifrån så kan du läsa följande om Schweiz t.ex.
Således är en faktor att den inhemska valutan stärkts mot USD vilket är den valutan man jämför i. Du kan inte bara ignorera historiken/anledningarna till varför det ser ut som det gör just nu och sedan extrapolera det på framtiden.
För 1 USD fick man 2000 ca 1.7 CHF och 2019 ca 1 CHF,
Medans man fick ca 9 SEK 2000 och ca 9.5 SEK 2019. Istället för att flytta till Schweiz hade du kunnat ha finansiella tillgångar i CHF och “tjänat”(ökat befintligt förmögenhet) i runda slängar drygt 70 %.
Så perioden 2000-2019 har Schweizarnas förmögenhet i ökat med 45 % eller 144 %?
Du måste titta på faktorerna bakom datan som pressenteras, om inte detta var nödvändigt undrar jag varför Credit Suisse lägger skriver hundratals sidor med förklarande och nyanserande text runt alla data. Den slutsatsen du kan dra är att ja, i Schweiz verkar man varit ca 442 % mer förmögen än i Sverige i USD 2019.
Ditt resonemang är ju som att alla borde köpa bitcoin så kommer de bli 1000-tals % rikare för att de som köpte det 2011 och höll det tills nyligen är det och att man kan bortse från alla faktorer bakom varför det blev så.
Hej @Gulketchup, jag tror du misstolkar det som står på sidan jag länkade, den har ingenting alls med inkomst att göra. Allt som står där är vilken nettoförmögenhet median medborgaren i det landet har lyckats bygga upp. Inkomst är bara en faktor som påverkar hur median medborgaren har lyckats bygga upp sin nettoförmögenhet. Jag tror det blir knas om du tänker bara på inkomster, då får du de problement du beskriver ovan ang. beskattning, belåning osv.
Om sifforna ska stämma för median medborgaren i olika länder så måste de på ungefär samma tid (antal år som median medborgaren jobbat) bygga upp väldigt olika förmögenheter. Tex för Spanien gäller att det är 2.16 (lite drygt dubbelt) mot vad den typiske svenskan bygger upp. Tex, I snitt över den tid som förmögenheten byggs upp så kan man säga att på samma tid som en svensk bygger upp 1 miljon, bygger spanjoren upp 2.16 miljoner. Det borde ge att om snittet för det som byggs upp över 1 år är X SEK för median-svensken, så är det 2.16*X SEK för median-spanjoren.
Sen är det ju kul att spekulera om faktorerna bakom, helt klart, men det blir en mycket svårare fråga
En rätt kul grej för de som har tjänstepensioner eller konton i CHF: Jag tror det var i 2015, på en dag som schweizer frangen släpptes loss från att vara bunden till Euron, fick man en “förmögenhetsförhöjning” på 25% eller liknande (minns inte exakt). Rätt många blev USD miljonärer på en dag där. Jag tror iofs det gick tillbaka lite efter det. Utöver det så stärks ju den valutan rätt bra varje gång det blir oroligheter, jag minns när George W Bush letade weapons of mass destruction och lite andra internationella händelser som gjorde CHF till en starkare valuta varje gång.
Glöm inte heller att man blir rik på annat också, tex att göra en fastighetsresa. En medelvilla som i Sverige kostar 10 miljoner kostar typ 50 miljoner i Schweiz, kanske ligger en stor del av förklaringen av skillnaden i medelförmögenhet där?
@Fnorrbart, jag skriver att DU i DITT resonemang som jag citerar påstår att man kan koppla medianinkomst till medianförmögenhet.
Den med medianinkomst behöver inte vara samma person som den med medianförmögenhet.
Vart sägar jag att källan pratar om inkomst? Jag förklarar för dig att du inte kan dra slutsatser du gör, bland annat att utifrån historik kan spå att man framgent kommer se samma utveckling.
Ja siffrorna stämmer för att historien sett ut som gjort, den säger ingeting om framtiden. Den 5,42 gr högre förmögenheten i Schweiz jämfört med sverige har inget med tid att göra i en jämförelse framgent, det är två momentana siffror. I alla fall inte på ett sätt som gör att du linjärt kan extrapolera in i framtiden. Utvecklingen av förmögenhet relativt mellan länderna gäller för ett givet tidsintervall i historien, datan du refererar till är bara en ögonblicksbild för de som varit med på resan hitintills. Om du “hoppar på kurvan” nu finns det inget som talar för att du kommer få samma utveckling framgent.
Du måste ju börja som en schweizare för att vara lika förmögen som en Schweizare, visserligen har Schweizarna fått en större förmögenhetsökning från 2000 till 2019.
Medianförmögenheter 2000 respektive 2019:
Sverige: 15,305 41,582 +172 %
Schweiz: 73,204 227,891 +211 %
Mediansvensk år 2000 som flyttar till Schweiz år 2000 har fortfarande bara 15,305 år 2000, 2019 har denna givet medianökningen på 211 % bara 47,645. Nu är detta ett räkneexempel, men finns ingen anledning att anta att denna person skulle överprestera median-Schweizaren nämnvärt, värt att upprepa för perspektiv är att medelökningen i förmögenhet var 144 % i Schweiz och hela 242 % i Sverige.
Hade man gjort denna flytten hade man haft en förmögenhetsökning på i snitt 0.7 % mer per år, en ökning på 5.8 % mot 5.1 % per år lite grovt räknat. Räknat på median alltså, räknar man på medel så ser det tvärtom ut, men det säger mest om vilken grupp som blivit relativt mer rik men öven att vissa grupper skulle haft en mindre förmögenhetsökning om de flyttat.
Här t.ex., vad pratar du om här om inte inkomst? Du pratar om att jobba och tjäna pengar…
Men om vi struntar i inkomst då, vartifrån är det du tänker att du ska få den 442 % högre förmögenheten ifrån om du flyttar till Schweiz?
Du gör som sagt ett tankefel när du jämför skillnaderna idag, skillnaden har alltid varit där mer eller mindre. Att flytta skulle då vara som att sälja 10 aktier för 10 kr att köpa 1 annan för 100 kr sen när båda gått upp 100 % över samma period, sedan säga att du tjänat 10 gånger mer eller 900 % mer för att den anktien du bytte till är värd 200 och den du bytte från är värd 20. Rent principiellt alltså.
Du får inte större förmögenhet för att du flyttar, du har rätt i att man kan ändra hur fort förmögenheten ökar men förmögenheten du slutligen akumulerat med har inget att göra vad förhållandet mellan ländernas medianförmögenhet vid tillfället du flyttar.
Hej @Gulketchup jag tror inte jag kan göra nått mer här för dig. Jag ser att du har massor av frågor, och det är jättebra! men den här wikipedia artikeln säger ingenting om vilka faktorer som gör att vissa länder får mer förmögna medborgare den säger bara att det är så, och hur mycket just median medborgaren har. Allt man kan tala om är snitt och spekulera lite om varför Jag får önska lycka till i din förmögenhets karriär iaf!
Det är lugnt, jag hade ingen förväntning på att du skulle göra något för mig mer än att kanske utgöra en intressant diskussionspartner. För det är ett intressant ämne och tro det eller ej, jag tyckte det var kul att du lyfte det. Du misstar nog dock mina ifrågasättanden för något jag förväntade mig ett riktigt svar på.
Fast tabellerna som du hittar på wikipedia har ju en källa, och i de står det ganska mycket bra som gör att man inte behöver spekulera allt för mycket om varför förållandena mellan länders medianförmögenheter ser ut som de gör.
Jag försökte mer besvara frågan nedan, men den verkar ju mest vara ett tecken på falsk ödmjukhet i efterhand.
Ta tillvara på att fribeloppet är borta och börja plugga!
Plugga 100% välj en enkel kurs.
Mitt tips är komvux kurser via NTI-skolan lätt som en plätt
Inkassera 15000kr varje månad för 2-3 timmar studier i veckan.
Svårslaget