SvD: Villaägare har i genomsnitt tjänat 400 kronor per dag de senaste 10 åren

Från dagens tidning.

Inget som vi inte har tagit upp tidigare, men kul att få lite siffror som andra har räknat fram.

Villorna har i genomsnitt ökat i pris med 86 procent sedan 2011. I 57 av 290 kommuner har villapriserna mer än dubblerats, enligt Svensk mäklarstatistik. För bostadsrättsmarknaden har prisökningarna dragit iväg ännu mer.

– De unga som köpte en bostad för tio år sedan har gjort sitt livs affär. De har ökat sin nettoförmögenhet mer än de kunnat göra genom att utbilda sig och anstränga sig på jobbet, säger Karolina Ekholm, professor i nationalekonomi.

Sett till kronor och ören har ökningen varit störst i de dyrare kommunerna i Stockholm; Danderyd, Lidingö, Nacka, Solna, Sundbyberg med flera. Den som ägt en genomsnittlig villa i någon av de kommunerna har gått plus minst 1 000 kronor per dag sedan 2011. I Danderyd har villorna i genomsnitt ökat 2 000 kronor per dag, eller 7,4 miljoner på tio år.

Lite data enligt artikeln:

• Medelpris 2011 i Riket: 1 589 279 SEK
  • Medelpris 2021 i Riket: 3 000 671 SEK
  • Ökning per dag: 387 kr
2 gillningar

Jag klagar inte. Köpte för 4 miljoner 2008 och häromdagen sålde grannen för drygt 8 miljoner. Någon gång ska man ju ha tur också. Å andra sidan ska ju ungarna in på den här bostadsmarknaden så småningom också. Det är ju mindre kul.

1 gillning

Har det alltså varit omöjligt att öka sin nettoförmögenhet med 400 kr per dag i snitt de senaste 10 åren för den som är välutbildad och ansträngt sig på jobbet? Jag är skeptisk, men å andra sidan är jag inte professor i nationalekonomi.

Även om villapriserna har ökat de senaste 10 åren lär det väl inte ha skett utan att den som bor i villan har ansträngt sig och lagt både pengar och tid på underhåll. (Å andra sidan bevisar rucklet som Ebba Busch kanske köpt motsatsen.)

Exakt. Kan inte heller se att det har några positiva långsiktiga effekter för ett land med upplåsta fastigheter.

Hur många extra lastbilar exporterar Volvo för att Sverige har en fastighetsbubbla?

2 gillningar

Det är väl just bara kul i siffror och inte i realiteten. Jag är ungefär dubbelt upp här och tre gånger priset sedan jag flyttade in 2003. Men det kvittar ju i vardagen och är närmast ett hot när det börjar andas om återinförande av fastighetsskatt o dyl.

Jag avundas inte mina kids heller såklart, även om jag inte är orolig.

2 gillningar

Det är pengar som man inte får ut såvida man inte säljer och byter ner sig eller flyttar till hyresrätt, vilket jag vilt gissar på inte är det vanligaste.

Dvs, många är rika på pappret men kommer aldrig få se sina pengar? Låter mest enbart som en barriär för de som inte är bra på att spara inför ett bostadsköp

2 gillningar

Det är kanske inte några pengar man direkt kommer åt, men jämfört med de som inte köpt bostad är man ju rikare.

För det första har de helt bortsett från hävstång när de beräknat procentuell ökning. De har också undantagit skatt och det faktum att man behöver någonstans att bo.

För det andra hade siffror över boendekostnaden som andel av disponibel inkomst varit mer intressant i diskussioner om eventuell ’bubbla’ då vi har haft historiskt låga räntor under lång tid.

Slutligen är jag övertygad om att det finns investeringar som varit bättre än en villa i Danderyd. Hur mkt pengar hade de haft om de sålt villan för tio år sedan och köpt BitCoin eller Amazon istället?

7 gillningar

Man kan sälja och flytta in i hyresrätt :slight_smile:

1 gillning

Problemet är att exempelvis Stockholm har några decenniers kö pga av planekonomiskt styrd hyresmarknad

1 gillning

Om man har råd att köpa en villa för 15Mkr behöver man då överhuvudtaget jobba i Stockholm?

Snacka om att sitta fast i hjulet.

Flytta till landet och utveckla något eget istället.

3 gillningar

Vi har 20 år respektive 35 år i kötid och kan göra som det står i artikeln. Det har inte varit ett speciellt svårt val att ställa sig i bostadskön i tid.

Om värderingen från Booli stämmer så ligger vi på 442kr per dag. :exploding_head:

Något som ofta förbises är att “standarden” på husen ofta höjts under den här tidsperioden också. Dvs ägarna har ofta gjort ganska omfattande grundrenoveringar. T ex dränering, värmesystem, tak, fasad, fönster, trädgård, pool, altan osv utöver mer ytliga renoveringar typ omtapetsering, badrum, kök.

Dvs det är inte riktigt “samma villa” man jämför med när man säger att ett objekt stigit visst många kronor/dag.

6 gillningar

Den är en bra fingervisning imho. Jag landade på 689 spänn, vilket som sagt sedan mest är ett problem om det ska skattas osv. Men visst är det kul att känna sig lite von Anka-mässig ibland. :sweat_smile:

1 gillning

Booli tar iofs hänsyn till det i viss mån, baserat på användarnas uppgifter. Som så mycket annat kan dessa både övervärderas och undervärderas beroende på uppgiftslämnarens syfte. :slight_smile:

Ekonomibyrån pratar ikväll bostäder och värdering. Jag har inte sett det än, men tänkte nu, under kvällens träningspass.

Tillagt efter att jag sett programmet: Ja, bra diskussion, så se gärna. Ja, fasa ut det där jämrans ränteavdraget när tid finns. Samhällsekonomin skulle vinna på det.

2 gillningar

Syrran förlorade 1100kr i månaden på sin 2a i hägersten mellan 2016 och 2021 :thinking:

1 gillning