Hyresrätt eller köpa?

Hejsan, skriver här för att jag känner att jag behöver tips på hur man kan tänka på hyresrätt och dess kostnad.

Har haft väldigt tur att hitta en bra mindre hyresrätt som kostar för tillfället 12% av min bruttolön. Dock så börjar jag bli less på dess storlek.

Blev idag erbjuden att flytta till en större hyresrätt som kostar 23% av min bruttolön.

Som jag har förstått så rekommenderar Skatteverket att en hyresrätt ska ligga max på runt en tredjedel av ens bruttolön.

Men, desto närmare jag går mot den gränsen så känns det som att jag skulle tjäna mer på att köpa något istället?

Vad skulle det finnas för fördelar med att jag kör på en hyresrätt i nuläget? Överväger det eget ägande?

Har bara tills imorgon på mig att acceptera erbjudandet så försöker inte tänka för impulsivt. :sweat_smile:

1 gillning

Hyresrätt är oslagbart. Du slipper alla bekymmer med att äga en lägenhet som bolån, renovering, förening m.m.

Dessutom går den ju lätt att säga upp och flytta om du ångrar dig, större apparat att sälja.

Körde bostadsrätt i drygt tio år till jag hade kö nog för bra hyresrätt, aldrig ångrat.

11 gillningar

Problemet är grannarna. Man kan naturligtvis få hemska grannar som dessutom är svårare att flytta ifrån om man äger, men det är något med just ägandet som gallrar ut de värsta rötäggen och får folk att bry sig mer om omgivningen.

8 gillningar

Såpass, jag har fått mer bilden av att det är mer ekonomiskt att äga, blir billigare över tid? Tänker att hyran på hyresrätten alltid går upp medan jag sakta sänker den med bostadsrätt?

Mycke har ju göra var man bor å hur lätt/svårt de är att få tag i en hyresrätt…
Bor man i Stockholm så är hyresrätter svindyra å för att få tag i en dröjer de 10-15 år minst…
För mig är köpt hus klart billigast å man slipper grannar väg i väg som de blir i hyreslägenhet/borätt/radhus/parhus…

Nja hus är väll billigast om man ska ha en stor boyta men oftast när man köper lägenhet så bir man ju ofta lite mindre än om man köpte ett hus.
Vi alla känner nog folk som bor i villa o knappt använder vissa rum medans när man bor i lägenhet så är det nog ganska ovanligt o ha ett rum “stående” utan man maximerar sin yta på ett helt annat sätt ofta.
Jag själv var sugen på hus ett tag men insåg snabbt att inga hus är anpassade efter folk som lever ensama utan barn känns som varenda hus har minst två badrum etc…

För o svara på tråden jag bor själv i en brf lägenhet men skulle jag hitta en hyresrätt med låg hyra vid ett bra läge så skulle jag ta den direkt men såna växer ej på träd tyvärr o då har jag ändå stått i bostadskö i 10 år (bor i stockholm).

1 gillning

Mitt första hus va 3 rum å kök å ett badrum, så de finns mindre hus som är perfekta för ensam eller ett par…

Sen kan jag tycka att de gör inge att ett hus man bor i har något rum som inte används, för kostnaden är klart låg…

1 gillning

När räntan var låg och priserna gick upp var det ju överlägset mycket billigare att äga, samtidigt som man i attraktiva områden tjänade bra med pengar när man sålde. Nu när Hyresgästföreningen lyckats förhandla fram orealistiskt låga hyreshöjningar samtidigt som räntan stigit kraftigt så är valet inte lika glasklart.

Tack för svar och insikter! Jag bestämde mig för att avböja erbjudandet den här gången, men det var pga att fastighetsföretaget hade mycket dåligt betyg.

3 gillningar

Hyresrätt alla dar i veckan. Har sällan haft problem med grannar, men visst ett stolpskott kan förstöra för hela huset. Dock skönt att slippa bråka med en förening där vissa vill göra airbnb, andra hålla ner avgiften och några höja för kunna betala alla omkostnader/lån på huset. Plus allt arbete med att sälja. Gillar man att bo i ett kollektiv med solidariskt låntagande med främlingar så kan bostadsrätt funka. Har hört för många skräckhistorier från föreningar som gått åt skogen så jag sätter mina miljoner på börsen/sommarstuga istället. Men förstår att man kan tänka olika.

4 gillningar

Dock är ju hyrorna för de flesta vettiga hyresrätter helt hutlösa här i stockholm speciellt om man ej har en lpng kötid i systemet.

Själv står jag i bostadskö trots att jag bor i brf lägenhet tanken är att sälja i framtiden o flytta till hyresrätt men trots att jag stått 10 år i kön så får jag bara dåliga lägemheter antingen hög hyra eller dåliga lägen tyvärr.
Tror jag har 10 år kvar till innan jag får något vettigt.

2 gillningar

Hyresrätter har fördelar.
1 Att man slipper risker/underhållskostnad.
2 Inget bundet kapital, slipper bostadsbubblan.
3 Kostnader avdragsgillt vid dubbelt boende, nyttjas nog rejält av vissa som är skrivna i fritidshuset.

Nackdelarna.
1 Ger ingen avkastning på sikt.
2 Du kan inte påverka din boendemiljö.

Det här känner inte jag igen, men det kan ju bero på bovärd förstås. En vettig bovärd tillåter att du t.ex. tapetserar om själv och lägger sig inte i det förrän vid avflytt. Är det då inte fackmannamässigt gjort kan du behöva betala för att värden behöver göra om. Har du dock bott länge så kanske “det var dags” ändå och då betalar du ingenting.
Har till och med varit med om att jag fått billigare hyra för att jag avsagt mig underhåll (parkettslipning, tapetsering) då jag inte tyckte det behövdes respektive gjorde det själv. Så visst kan det finnas goda möjligheter att påverka sin boendemiljö även i hyresrätt, särskilt om boendet är långsiktigt.

1 gillning

Du har en poäng där, men jag menar vilka grannar du omger dig av, skolor dina barn går till etc.

Det väljer man väl på samma sätt när man väljer var man ska hyra som när man väljer var man ska köpa?

Hur länge tänker du bo kvar? <5år skulle iaf jag stanna kvar i hyresrätt.

Precis så.
Men selektion att man kan köpa sig fri från vissa riskområden.

Vad blev höjningarna du tänker på?

Varför var dom orealistiska och vad tycker du skulle ha varit realistiskt?

Under de senaste tre decennierna har det ju varit oslagbart att (låta banken) äga sitt boende. Bostadspriserna har ju stigit flera gånger årslönerna sedan dess. Men just nu vänder ju detta, och man kan räkna med att det är mer fördelaktigt att bo i hyresrätt än bostadsrätt under flera år, så länge du köper till dessa priser och behöver ta lån för detta. (Centralt i storstäder, ska sägas). Att däremot på längre sikt vara på ägandemarknaden är ju generellt/historiskt klart mer fördelaktigt. För några år sedan kunde du köpa en villa och få samma eller lägre månadskostnad än en större central hyresrätt (Malmö), oaktat värdestegringen på bostaden. Idag, och gissningsvis de närmsta åren, kommer villorna kosta det dubbla och bostadsrätter klart mer än månadskostnaden för en central hyresrätt. Räntorna kommer att stiga lite till, men det är inte det största problemet för de som ska in på bostadsmarknaden. Det är att tron på att vi ska tillbaka till nollräntor och minusräntor. Den vidräkning som kommer efter denna storm på finans- och bostadsmarknaden som nollräntevansinnet borgat för kommer inte tillåta det. Så inom den närmsta framtiden lär man få betala för värdet av att äga sitt boende och de eventuella livskvaliteter boendet medför. Vad det innebär för prissättningen på bostadsmarknaden är svårt att sia om, eftersom för många andra faktorer också påverkar detta.

En höjning på 3-4% när kostnaderna för hyresvärdarna är i storleksordningen 15-25% tycker jag är orealistiskt. Motiveringen var ju också att Hyresgästföreningen sade att deras medlemmar inte skulle ha råd. Med andra ord erkänner även de att höjningarna var artificiellt låga.

Kan dock glädjas åt att de med hyresrätt äntligen får någon fördel, även om det inte påverkar mig personligen. :slight_smile: