Sydsvenskan ekonomipanel: fråga om inflation

Ny fråga från en Sydsvenskanläsare om inflation:

Hej! Jag skulle väldigt gärna höra hur han ser på att skydda sig mot den höga inflationen. Hur ska man placera sina pengar för att de inte ska urholkas? Vilka tillgångsslag är bra/mindre bra under rådande ekonomiskt klimat?

Får jag godkänt av er på detta svar:

Att skydda sig mot inflation och investera i en inflationsmiljö är klurigt, något vi inte minst har sett under 2022. I teorin ska t.ex. realräntefonder, reala tillgångar (fastigheter, skog, mark etc) och guld skydda mot inflation, men tyvärr går inte alltid teori och praktik hand i hand.

Det enda man kan säga med säkerhet är att man inte bör ha mer pengar på bankkonto eller i kontanter än man behöver för sin buffert. Även amortering kan vara ett alternativ eftersom det ger en “garanterad” avkastning i form av den ränta man slipper betala i framtiden.

Historiskt har indexfonder ägda över långa tidsperioder också varit ett bra, om inte det bästa skyddet, mot inflation. Problemet är ofta att klara sig genom den stökiga perioden då inflationen ökar och de efterföljande räntehöjningarna som gör att det mesta faller i värde. Det stående rådet brukar vara att hålla det enkelt. Ha inte en åsikt om framtiden, utan välj en bra båt och sitt sedan still i den. Båten kommer klara sig och ta dig till ditt mål även om resan kan vara skumpig längs vägen.

En bra båt är enligt tidigare svar: bankkonto med insättningsgaranti för pengar som ska användas 0-3 år, en billig global passiv aktieindexfond eller fondrobot för sparhorisonter på 10 år eller mer och en kombination av räntor / aktieindexfond för sparhorisonter därmellan.

Ping @Andre_Granstrom, @Ola_Morin, @JFB, @AllSeasonsPortfolio, @Marknadstajmarn - vad säger ni?

8 gillningar

Mycket bra.

1 gillning

En viktig grej som jag tänker på, både i förra tråden och nu: jag upplever det väldigt vanligt att förvirra sina kunder för egen vinning. Som en banktjänsteman som säljer blandfonder eller vill dela upp lånet på sju olika bindningstider. Eller någon som säljer skidor med vibbretjonsdempere.

En sak jag gillar skarpt med rikatillsammans, och dig Jan, är att filosofin kan förenklas väldigt kort, utan krusiduller och krångel. Köp indexfonder och var nöjd.

Även om det här svaret är bra… Så sticker det inte ut från vad någon kass finansrådgivare säger - det är bara en massa ord som man inte förstår och hux flux sitter man där och betalar 2 % till banken för sina fonder och 6 % ränta på bolån.

Jag tror du har en vinning att även i denna fråga förenkla och förkorta 5-10 gånger just för att tydligt urskilja dig från förvillare och försäljare.

7 gillningar

Suck. Du har ju så klart rätt. Har förkortat det nu och tagit bort en massa “onödigt”. Bättre? :slight_smile:

1 gillning

Bra! :grinning::+1:

100% enig att det är klurigt. Jag skulle t.o.m. säga att det mest handlar om att få ett mindre dåligt utfall. Inte nödvändigtvis ett bra utfall. Det finns ju goda skäl varför centralbanker är rädda för inflation.

Jag har kanske en lite avvikande åsikt och det är att diversifiera så mycket man kan under devisen att det alltid är något som går bra :slight_smile:

De tillgångar som jag fått bilden av att klara sig bättre än hela höstacken (genom de artiklar jag läst under att antal år eftersom jag befarat just en inflationsmiljö) är som nedan och exponeringar som jag valt att ha

• Värdeaktier bättre marknaden totalt. Llogiskt på så sätt eftersom värde per definition har lägre värdering och då drabbas mindre av PE kontraktionen orsakad av de höjda räntorna, åtminstone i början av inflstionsperioden.

• Guld - jo ja jag vet många här är tveksamma men jag är inte speciellt orolig och ser det som en självklar mindre del i portföljen

• Fastigheter sägs ha klarat sig bra i inflationsmiljöer men vad jag förstår inte i kombination med krig. Kanske för att folk är rädda och ekonomin går uselt pga krig. Man kan ju inte ta med sig huset så folk kanske prioriterar bärbara tillgångar. Vet inte hur det blir nu men oavsett inte fel att äga riktiga saker. Inte minst sitt eget boende. Däremot är jag inte i hamn med att ha fastighetsfonder.

• Råvaror / råvaruaktier - olja, metaller, agriculture exponering har gått bra i inflation. Dock osäker på hur mycket det är orsakat av kriser/brist och vad som egentligen är inflationsskydd i form av att dessa håller prissättningen. Väldigt volatila dessutom.

• Obligationer när väl räntan toppat och de nya högre räntorna rullat in i merparten av fondportföljen. Beror på durationen och där kan man ju behöva vänta rätt länge

Så man kan väl säga att jag kryddar portföljen med ytterligare innehav utöver höstacken.

Har man lång tid på sig så värker problemen ut så det räcker att hålla höstacken. Har man inte riktigt så lång tid på sig, som vi, så tar vi chansen att diversifieringa maximalt enligt ovan.

Så tänker jag :slight_smile:

2 gillningar

De finns ju en massor man skulle vilja lägga till men det ska ju som sagt vara lättläst!

Man kanske borde klargöra att det ekonomiska klimatet vi befinner oss i inte medger några förändringar mot normalläget över huvud taget. Det är oväntat hög inflation som vissa tillgångar skyddar bättre mot än andra. Men ingen skyddar helt och hållet och konsekvent.

Kort och gott:

Och det är inte bara för att det är ett enkelt svar som inte kräver mycket tankeverksamhet. Utan också för att indexfonder är så pass kostnadseffektiva för investeraren jämfört med andra tillgångar i termer av transaktionskostander och avgifter. Sparkonton har noll volatilitet med insättningsgaranti o.s.v :slight_smile:

Sedan kan man nörda ner sig i riskparitet och sharpekvoter i all oändlighet, där man kombinerar dussintals ETF:er och tillgångar från flera olika plattformar (Vilket är skitroligt! :smiley: ). Men här gäller det småsparare på Sydsvenskan…

4 gillningar

Va tvungen att läsa ditt ursprungliga inlägg och jag tycker det nya är mycket bättre, tror både jag och @janbolmeson lider lite av att inte va sylvassa i svar i realtid så att säga (även kallat långsamttänkande, min fru kallar det stum…)

Men det är ett bra svar på en dum fråga! Jag tycker inte alls att man behöver vara rädd för att pengar urholkas eller att man måste skydda sig mot inflationen, det är inget farligt och betydligt mindre farligt än att satsa hela sin förmögenhet i krypto eller i förhoppningsbolag - det är ingen som frågar hur man ska undvika att tappa 50% av värdet på dessa!

Jag skulle säga lägga pengar på mindre volatila tillgångar som tex guld, korta eller medellånga räntor och ev värdebolagsfonder (finns det billiga sådana?).

När vi börjar se ljuset i tunneln (läs när FED SÄNKER räntan, inte bara minskar höjningen) då är det läge att växla över till mer offensiva tillgångar ala indexfonder, globala, EM samt svenska. Det är vad jag tror kommer gå bäst, men precis som nedan:

Å andra sidan behöver jag inte tänka mig för i mina rekommendationer, inget får lov att ta dom på allvar ändå! :slight_smile:

3 gillningar

@janbolmeson Har du läst den här posten av @AllSeasonsPortfolio?

Jag skulle också pinga in @Zino i den här diskussionen :slight_smile:

3 gillningar

Ett snabbt och spontant svar just nu är ju att så dåligt har ju inte guld varit som investering i år. +13% på rullande 12m om man mäter i kronor. Och för en svensk investerare som är oroad för svensk inflation, så är det ju i kronor det är intressant att mäta.

Sedan att guldet gått sämre när man mäter i dollar är en annan sak. Där tar den amerikanska striden mot inflation över då de snabba räntehöjningarna stärkt valutan mot både kronan och guldet. Fed har ju höjt räntan både snabbare och mer än Riksbanken och ECB så här långt.

Efter den initiala fasen av ökande inflation finns två möjliga vägar. Det är då centralbanker börjar reagera genom att bl.a. höja räntor. Då är de klassiska inflationsskydden bara hjälpsamma om centralbanken inte får inflationen under kontroll (tänk senare delen av 1970-talen som senare fick Volcker att drastiskt höja räntan i en andra våg av inflation).

Om penningpolitiken dock lyckas få bukt på inflationen, bör man se till andra tillgångar. Frågan är då om vilken makroekonomisk regim som är mest sannolik att följa.

4 gillningar

När det gäller guld så måste man även titta på guldets värdering.
Om guld nu bara är tänkt i portföljen att det ska bevara värdet över tid så gäller det att man inte har en övervärdering i det redan. Guld är volatilt och följer inte enbart inflationen.

En stor faktor är oron i Världen. Guld hade en uppåtgående trend sedan september 2018 och när Covid-19 kom så stack guldpriset upp ordentligt. Sep 2018 till aug 2020 (peak) så steg guldet med +68%.

Efter dess peak så började oron minska något och guldpriset började sakta trenda nedåt. Guldet fick en ny oros-peak vid Rysslands intåg i Ukraina, för att sedan börja sakta trenda nedåt.

Uppenbart har guld stigit i värde betydligt högre än inflationen gjort pga oro, bara att det gjorde det innan inflationen tog fart.