Ta ut fondvinst och återinvestera?

Hej. Jag är ny på det här med fonder och detta kanske är en dum fråga men ska man ta ut vinsten från sina fonder och återinvestera dom i fonden/andra fonder för att säkra den eller hur funkar det?om jag tex har 100kr och 10% ränta.Ska jag då år 2 ta ut 110kr och sätta in dom igen för att år 3 få ränta på min räntevinst dvs 10kronorna som jag vann år 2 för att säkra de 110 kronorna och se till att framtida räntan baseras på original 100ingen och de 10kr i ränta?frågan är alltså, måste man ta ut räntan för att säkra den?Om jag inte tar ut och säkrar räntan, och fem år senare har jag fått 50% ränta kommer ju fonden bara vara värd 150kr vs om jag tar ut räntan och om fem år är den värd 100 + räntan 10 + 11 + 12 + 13 + 14 + 15 ? eller är jag ute och cyklar nu???

Ja, du är ute och cyklar nu. Dels är det ingen ränta på fonder, utan om de ger något alls så är det i så fall utdelning. Men 99% av fonderna ger ingen utdelning alls. Om du har en fond som faktiskt ger utdelning så är det inget du behöver ta ut utan du får det på kontot automatiskt. Om du trots det ändå håller på att ta ut något för att sedan återinvestera säkrar du inte upp något alls, för du har ju i så fall allt investerat? Investeringen blir inte säkrare för att pengarna mellanlandade någonstans. Vill du säkra en eventuell vinst får du ju sälja och INTE återinvestera i samma sak igen…

Tror du måste tänka om hur en fond faktiskt fungerar.

När du köper en fond för 100kr så köper du andelar i fonden. Säg att 1 andel är 1000kr, då har du precis köpt 0.1 andelar.

En fond köper aktier för de pengar den får in. Går fondens portfölj av aktier upp 10% i värde så ökar värdet på en andel till 1100kr. Eftersom du har 0.1 andelar ökar således denna med 10% i värde till 110kr.

Det enda som händer ifall du skulle sälja av dina andelar och sen köpa tillbaka dom direkt är just att du säljer 0.1 andelar för 110kr, sen köper du tillbaka 0.1 andelar för 110kr (om vi ignorerar eventuella kursändringar som kan ske mellan köp & sälj).