Sälja och återinvestera vinsten eller låta den vara?

Hej!

en fråga som jag undrar över är ifall man ska ta ut och återinvestera vinsten eller låta den vara på kontot? Vad är bäst långsiktigt att göra?

Micke

hur menar du då? vad är det för vinst? vad har du för plan med pengarna?

ska du sälja en fond och köpa tillbaka den imorgon? det är marknadstiming, erkänt mycket svårt. eller är det utdelningar?

Tänk på att om du tar ut dina pengar från ett ISK och sätter in dem igen kommer din schablonskatt att öka eftersom insättningen kommer att ingå i kapitalunderlaget.

Exempel

Här ser du ett exempel på när det lönar sig att flytta ut pengarna från ett ISK:

Ränta på sparkonto: 0,70 %
Ränta på ISK: 0,00 %
Schablonskatt ISK: 0,453 %

Formeln för att räkna ut hur många dagar man behöver ha pengarna på sparkontot för att det ska löna sig att flytta pengar från ett ISK till ett sparkonto är:
(Schablonskattesats / 4) / (Sparkontoränta / 360)

I exemplet ovan ser alltså formeln ut så här:
(0,453/4) / (0,7/360) = 57 dagar

varje dag du inte ligger investerad så riskerar du att missa en börsuppgång. Under 20-årsperioden 1993-2013 räckte det med att missa 10 dagar för att nästan halvera avkastningen. (avanza)

Hej Micke!

Du får gärna förklara mer hur du tänker, förstår inte riktigt hur du menar och är svårt att hjälpa dig isåfall.

Återkom gärna med mer info om det är fonder, utdelning från aktier eller ETF:er du pratar om.

Hej!
Förlåt,det var jag som var lite snabb.
Jag menar du vinsten på de aktiefonder samt räntefonder som ligger på ISK.
Jag satt och funderade på om det skulle vara bättre att sälja av den vinst och återinvestera i nya aktiefonder/räntefonder då jag tänker på att det borde innebära mer kvantitet (mer mängd) och ifall de går bra då också innebära mer vinst?
Tänker jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Micke

Det är det senare… Du får ju inte mer kapital om du säljer och köper tillbaka. Var i all världen skulle de pengarna komma ifrån?

Du gör tyvärr en tankevurpa.
Som Nestor säger så kommer du inte få mer pengar vid en sådan process, så spelar ingen roll om du säljer och köper tillbaka eller behåller innehavet.

Undrar om ni fattade frågan på riktigt. Jag tror han menar säljer av vinsten sen investerar det i ett annat aktie eller fond. Dvs självklart inte samma fond som han sålde med vinst.

Därför säger han ”kvantitet”

Fast det spelar ingen roll om han köper samma eller köper någon ny fond, blir ändå aldrig mer pengar bara för att man säljer en vinst och investerar i något annat?

Pengar mässigt blir det inte. Dock riskspridning är ju kanon. Alltid papper som ökar minskar några dagar efter. Låt oss tänka man köper aktier för 1000kr och 1kr per aktie i företag X. Priset på aktien går upp till 1.2 dvs 20%. Sålde han sitt 20% vinst och återinvesterade i annat papper( företag y)

Har har kvar aktier som är värde 1,2kr per st(dvs 833 st). Sjunker de i värde till 1kr igen. I kontot blir det 833kr + 200kr (aktiersvärde som finns i annat papper y). Avkastningen på detta är 33kr.

Det andra pappret kan också sjunka/öka i värde men detta är en risk/möjlighet som man alltid ska ha med i investeringar