Jag befinner mig i en situation där jag äger ett litet aktiebolag (50 000 kr i aktiekapital) som under åren har haft väldigt låg omsättning. Nu ser det ut som att jag med stor sannolikhet kommer att slutföra ett antal affärer som kommer att generera en betydande vinst för bolaget.
Eftersom både jag (65 år) och min fru (67 år) är i en fas där vi inte längre behöver spara för framtiden, är min ambition att ta ut så mycket kontanter som möjligt på kort tid och med så låg skatt som möjligt. Jag planerar också att göra vissa inköp via bolaget, till exempel kanske ett hus i Sverige och/eller Spanien som jag kan hyra ut. Målet är att ge barnen pengar och sedan använda så mycket av resterande kapital som möjligt för oss själva.
Jag kommer naturligtvis att kontakta en skatteplanerare, men jag undrar om någon här har några idéer eller råd kring hur jag bäst kan uppnå detta?
Jättesvårt att säga något tyvärr eftersom det är så många “beror på”-faktorer. Den avgörande faktorn blir väl om du har en K10 som klarar det.
Normalt sett brukar vi ju ha som tumregel att man vill ta ut så mycket pengar från bolaget som möjligt så fort som möjligt. Normalt är ordningen:
Lön på ca 53.000 kr per månad brutto
Maximal utdelning enligt 3:12-reglerna
Investera bolagets pengar
I ditt fall kan det ju även trädareglerna komma i spel (5:25-regeln) men den behöver man ju ta hänsyn till även lön och periodiseringsfonder då ni har låg skatt inom kort som pensionärer.
Så jag skulle verkligen rekommendera att träffa kanske mer en redovisningskonsult som kan räkna ut alternativen åt er än en skatteplanerare. Särskilt nu också när det eventuellt kommer nya regler för 3:12 ovan.
Avslutningsvis brukar jag generellt avråda från att köpa hus via bolag. Det är något som typ Skatteverket är allergiska mot och det är ett bra sätt att skapa sig själv problem.