Bank för passivt företag

Hej allihop!

Jag har ett bolag (AB) som jag startade för något år sedan för att kunna sälja mina aktier i ett bolag där jag klev ur som delägare. Mina återstående pengar (efter utdelningar som gjorts årligen) ligger på ett vanligt företagssparkonto på Svea bank som jag för övrigt även köpte lagerbolaget av. Saken är den att varje månad dras en relativt dyr månadsavgift (baspaket) bara för att ha kontot, vilket jag vill undvika. Egentligen vill jag allra helst flytta allt kapital till en bank som erbjuder en fast sparränta på ett par procent. Har sett en del som erbjuder detta men inte vågat flytta något med risken för att göra fel. Har förstått det som att lägga det i någon fond eller sparkonto inte skall vara några konstigheter utifrån hur skatteverket bedömer min verksamhet.

Vet ni om det är ok att ta ut alla pengar och flytta in dem på ett sparkonto hos en annan bank likt ovan beskrivit eller blir det några problem bokföringsmässigt etc? Jag är medveten om mina begränsade kunskaper i detta och har därför tagit hjälp av revisor för bokföring och utdelningar. Dock finns det inga transaktioner, kvitton mm då verksamheten är passiv. Även att ta hjälp av revisor har varit förhållandevis kostsamt sett till storleksbeloppen på utdelningarna. Inför detta år har jag möjlighet att ta ut en utdelning motsvarande schablonbeloppet som jag tror ligger runt 180 000-ish men efter detta kommer det inte vara så mycket kvar att plocka ut. Vore det därför klokast i mitt fall att plocka ut den utdelningen samt allt övrigt återstående som förvisso då lär bli till en högre skattesats. Men samtidigt undviker jag också dyra kostnader för revisor nästkommande år som “äter upp” kapitalet.

Jag bedriver ingen verksamhet i detta enmansbolag utan det enda syftet är att förvalta pengarna och plocka ut dem. Därefter vill jag göra det helt inaktivt för att undvika avgifter mm samt fokusera på min anställning.

Är där någon som har någon hjälpande tanke om hur jag bäst bör göra givet beskriven info? Möjligen saknas någon välbehövlig info men då är det bara att fråga. All form av input tas tacksamt emot!

Mvh
Carl