Kommer att ha ett antal miljoner som ska förvaltas i fem år för att sen kunna tas ut med 25% skatt. Hur ska man tänka kring detta. Traditionellt pratar man ju diskretionär förvaltning.
Många experter (= särskilt företag som erbjuder diskretionär förvaltning) har ansett att aktierna riskerar att räknas som kvalificerade så fort bolagsägaren själv gjort några omplaceringar. Därför har de rekommenderat att pengarna förvaltas diskretionärt av någon utomstående. Men Skatteverkets skatterättsnämnd har gjort en annan bedömning och godtar att bolagets ägare är aktiv vid förvaltningen:
I detta fall (2008-10-16, dnr 29-08/D), gjorde en bolagsägaren mellan 17 och 52 transaktioner under varje räkenskapsår. I bolaget fanns ett kapital på 7,5 miljoner som ägaren själv placerade i noterade värdepapper. Han köpte varje år för mellan 300 000 och 1,4 miljoner och sålde för ungefär lika mycket.
Förvaltningen ansågs vara av en ”icke obetydlig omfattning”. Ändå räknades bolaget som passivt, och det på att ägarens arbetsinsatser inte haft ”påtaglig betydelse för vinstgeneringen”.
Alltså kan man hantera pengarna själv men hur? Ska man helt enkelt gå på Rika Tillsammansportföljen?
Fick du någon mer klarhet i denna frågan? Står själv inför samma situation som du beskriver. Har rika tillsammans portfölj på Nordnet med få transaktioner för ombalansering per år men kommer genomföra ett fåtal försäljningar av onoterat och köp i rika tillsammans portföljen under träda perioden. Låter likt det som referenscaset beskriver men förre transaktioner.
Hej,
Jag har fått svar av skattejurist som rådgivit mig i denna fråga att man kan vara aktiv i exempelvis en KF under träda men han rek max 10-12 trades per år vilket kunde vara motiverat för att relativt passivt förvalta ett kapital. Mer info än så har jag inte.
Har någon annan mer information att dela så gör gärna det!
Jag har precis börjat första inaktiva året. Placerade om de minst långsiktiga aktierna i min KF innan nyåret och planerar max 3-6 sälj+köpaffärer under året.
Jag körde inte så många trades tidigare heller, så ingen större ändring förutom att jag låter spekulativa swingtrades vara.
Vet inte vad som är rätt eller fel, men tycker det är relativt passivt och kan jämställas med att tex se över sin premiepension snarare än att ett sätt att försörja sig.
Hej
Är det någon som känner till vilka villkor skatteverket ställer för att klassificera bolagsägare som “passiv” då enda verksamheten i bolaget är kapitalförvaltning av 15 mkr. Tanken är att uppfylla kraven på “Trädabolag” och undvika de höga avgifterna för att lägga bolaget i diskretionär förvaltning via tex bank
Med vänlig hälsning,
Magnus