Hej !
Jag kommer att ha 6 500 000 i ett AB från en försäljning av ett bolag som jag ej kan plocka ut till låga beskattningen förrän karantäntiden.
Har ingen direkt plan ännu vad jag ska göra med dessa pengar.
Men en tanke är att placera dessa i en indexfond på lång sikt då jag har ca. 20-30 år till pension och att man därifrån varje år tar en utdelning på ca. 200 000 kr/per år till låga beskattningen år och ser det som en årslön.
Kom gärna med era kloka tankar och förslag hur ni hade gjort i en sån här situation
Målet är att denna del av pengar som kommer från företagsförsäljningen ska få fortsätta att växa kommande 15-30 år och på sikt skapa möjligheter till framtida utdelningar och investeringar.
Här nedan kommer lite tankar
Att istället skatta fram pengarna direkt med tanke på en eventuell regeländring till det sämre i en framtid?
Anses det att pengarna ligger i träda om de är investerade i en indexfond?
Jag kan ibland lockas av en belåning/hävstång på ca. 10-25 % hur är er syn på den saken och i så fall vilken plattform verkar ge bästa villkoren kring belåning?
Grattis!
Jag hade försökt få ut pengarna inom rimlig tid till så låg skatt som möjligt.
Lägga företaget i träda är ju ett alternativ. Det får ju inte ske några affärshändelser så investera går nog bort.
Hur är det med periodiseringar? Det vet jag inte om det räknas som affärshändelser heller. Du får ju en vinst som ska skattas bort i så fall.
Har du ingen K10 alls?
Som jag ser det har du redan tillräckligt med pengar för att gå i pension tidigt eller leva lyxliv som pensionär. Pengarna kommer antagligen också växa under 20-30 år. Varför ta (i min mening) en onödig risk och hålla på med hävstång? Vad vill du uppnå?
Jag håller med till fullo. Sedan är det ju alltid en fråga om detta gäller en person eller en familj. Det klargörandetkan jag sakna när folk frågar om råd här.
6,5M är ju tipptopp för en person men snävare för två och i princip omöjligt att leva på avkastningen av, som familj.
Jag hade lagt bolaget i träda och investerat det i en indexfond under tiden, precis som du tänker. Detta givet att du inte behöver kapitalet under träda-perioden (mer än schablonbeloppet på utdelningar som du nämnde). En indexfond är perfekt för träda, eftersom man inte får vara aktiv.
Ser inte att det finns något bättre alternativ. Skulle du avveckla eller ta ut nu går ju mer än hälften bort i skatt.
Det finns flera domar där beslutande insans ansett att ägaren inte varit verksam i betydande omfattning, där man förvaltat sitt kapital. (Skatteverket har då drivit frågan om att de varit det.) I dessa domar har det varit relativt få transaktioner per år vad jag sett åtminstone. Så vid inte för omfattande omplaceringar bör det inte vara några problem. Men jag skulle ha varit försiktig, bättre att ha långsiktiga placeringar och inte handla med aktier t.ex. Det är också vad skattekonsulterna brukar rekommendera enligt min erfarenhet - att vara så passiv som möjligt i bolaget.
Mitt råd hade då varit: 100% aktier. Välj fördelning av indexfonder enligt din övertygelse. Låt det ligga orört träda-perioden. Logga inte ens in och kolla läget mer än max ett par ggr per år. Efter träda perioden nytt ställningstagande.
Grattis! Sitter i en liknande sist och delar mina tankar. Det är egna spekulationer så se inte detta som rådgivning utan snarare underlag för diskussion:
Skicka inte ens en faktura på 10 kr, då kan man behöva börja räkna om ang vilande/träda. Det är konservativa regler, omdiskuterade och kanske inte ens finns kvar om fem år.
Ang träda, en kapitalförvaltare jag träffade menade att det är inte bara tiden som kan spela roll om det anses vara verksamt eller ej när det gäller att hantera sitt kapital, utan ha även omsättning av kapital i beaktande. Alla säger olika, men säg att man stoppar in 1m i någon kapitalförsäkring som bolag, sen flyttar ut och in i en annan redan då har man omsatt kapitalet två ggr. Dvs, glöm inte bort att förutom “tid” och antal flytt av förvaltning kan även omsatt kapital vara en del i bedömningen om man är “i träda” eller ej.
Min plan är även att ta ut kapital till lägre skatt efter 5 år, men varför ta ut kapital om 5 år till ~25% när man kan låta det växa och ta ut utdelning varje år till ~20%? Går att räkna på, men intressant tanke att fundera på. Ang att investera kapital oskattat som företag i kapitalförsäkring vs skattat som privatperson tex ISK.
Är det tex en kapitalförsäkring på Avanza du siktar på? Jag är kluven ang Avanza vs tex fondrobot som Lysa.