Placera 6 500 000 i annat fall beskatta 50%

Grattis till ett härligt kapital!
Mina tankar:

1. Det är klart att du ska placera pengarna i ett företagsägt skal, förslagsvis i en KF så att värdetillväxten är skattefri. Med tanke på det stora beloppet hade jag även valt att placera pengarna på andra sätt utanför börsen för att inte vara alltför beroende av börsen (trots att du då behöver betala bolagsskatt på den värdeökningen).
  2. Håll bolaget levande så länge det går. Har du inte behov av kapitalet på 20-30 år så är det bättre att att låta det jobba i bolaget och ta ut utdelning enligt 3:12. Försök att ha bolaget aktivt så länge det bara går. Vem vet, kanske du får en ny bolagsidé om några år. Dessutom så kan du dra av en del kostnader under tiden (mobil, dator, julklapp, friskvård, naturaförmån etc)
  3. Tidö-avtalet stipulerar att de ska förbättra villkoren för småföretagare, bla 3:12 så jag tror och hoppas att det innebär att vi som lägst ska ha nuvarande villkor kvar över en överskådlig tid.
  4. När jag väl känner att det är dags att runda av/dra ner på arbetstid/växla över så hade jag lagt bolaget i träda så och nyttjat 5:25-reglerna. Men inte innan dess.
3 gillningar

Bra tips. Man kan även ta utdelning enligt schablon under träda

Hej,
Jag har familjemedlem som har gett uppdraget att förvalta kapitalet diskretionärt via bank, rätt eller fel men så kan man också göra. Det kostar ju lite men ska enl Skatteverket vara ok trots lite aktivitet.

Själv hade jag nog gjort så att jag flyttat k10 beloppet till mig direkt från start och hållt på så och i princip investerat årligen.
Samtidigt hade jag haft pengarna i någon form av indexfond i en k-försäkring.

/L

Jag hade placerat de i en 90/10 portfölj:

35% LF Global
35% Storebrand Global All countries
20% SEB Sverige
10% Storebrand Obligation A

Två globalfonder för att sprida fondförvaltarrisken med så mycket pengar som du har.

Avkastningen kan du absolut leva på som en extra bonus. Annars är det bra om de ligger kvar och bidrar med ränta på ränta.

Öka andelen räntefond när du närmar dig pensionen. 60/40 är väl ett bra slutmål.

1 gillning

Lysa funkar bra för bolag i träda, läs mer här Passiv förvaltning för s.k. träda-bolag