Grattis till ett härligt kapital!
Mina tankar:
- Det är klart att du ska placera pengarna i ett företagsägt skal, förslagsvis i en KF så att värdetillväxten är skattefri. Med tanke på det stora beloppet hade jag även valt att placera pengarna på andra sätt utanför börsen för att inte vara alltför beroende av börsen (trots att du då behöver betala bolagsskatt på den värdeökningen).
- Håll bolaget levande så länge det går. Har du inte behov av kapitalet på 20-30 år så är det bättre att att låta det jobba i bolaget och ta ut utdelning enligt 3:12. Försök att ha bolaget aktivt så länge det bara går. Vem vet, kanske du får en ny bolagsidé om några år. Dessutom så kan du dra av en del kostnader under tiden (mobil, dator, julklapp, friskvård, naturaförmån etc)
- Tidö-avtalet stipulerar att de ska förbättra villkoren för småföretagare, bla 3:12 så jag tror och hoppas att det innebär att vi som lägst ska ha nuvarande villkor kvar över en överskådlig tid.
- När jag väl känner att det är dags att runda av/dra ner på arbetstid/växla över så hade jag lagt bolaget i träda så och nyttjat 5:25-reglerna. Men inte innan dess.