Hej,
Hoppas detta är rätt plats.
Mitt bolag har haft en fantastisk utveckling under pandemin och gått från ca 20-70m oms med ca 5% på sista raden sista 10åren till att under pandemin göra sista 2åren och 40 resp 110m i vinst innan skatt.
Min K10 är idag på 9m men det är bara pga höga provisionslöner under 2022, tippar på 2-3m/år i K10 framöver.
Har mao ca 140m i eget kapital varav lejonparten kommit sista 2åren och nu vet jag inte hur jag ska få ut detta på bästa sätt.
Att lägga bolaget i träda är inte ett alternativ då det ska fortsätta drivas, kommer gå ner kraftigt i omsättning framöver och dessa 2år var en tillfällig jackpot som jag hade tur att vinna, dock genom mycket jobb.
Det jag vet är att det finns 2st varianter att plocka ut till 30% skatt, vet ej vad de kallas men den ena är 90pbb som beskattas och resten över det är 30%. Och andra är väl 100pbb men man säljer av en del av bolaget till ett annat helägt företag, inte helt insatt i hur sista varianten fungerar.
Jag har pratat med 2st revisorer och det är dessa alternativ de gett mig men jag tänkte om någon här har något annat tips?
Just nu är jag inne på att skatta för 90pbb på toppen av lönen eller hur man säger och sen ta ut nästan allt eget kapital till 30%.
Bolaget ägs 100% av en moder som jag äger själv 100%.
Jag skulle helst ha ut ca 20m under 2023 för att lösa ut mitt ex ur skilsmässa och betala av lite andra huslån.
Alternativt att man belånar upp mina fastigheter och därigenom löser ut mitt ex inkl tömmer K10an och låter bolaget ha kvar kapitalet.
Sen vet jag inte vad som är bäst, är det bättre att låta moderbolaget investera överskottslikviditeten i kapitalförsäkring eller att skatta fram nettopengar till 30% och ha privat kapitalförsäkring? Förstår att det är olika från fall till fall såklart…
Nordea Private Banking och Carnegie har redan en del av mitt bolags överskottslikviditet men mina kontakter är så “säljiga” att jag inte riktigt litar på dem.
Svårt att förklara det i text på mobilen men vet inte vart jag ska vända mig, pengar har tappat allt värde och egentligen mår jag nog sämre nu än för 2år sedan. Känns som att man vunnit på lotto men är inte lycklig för det.
Om någon annan läser detta och känner igen er så får ni gärna skriva ett DM.