Jag har nyligen sålt mitt företag och fått ut 8,8 mnkr som jag nu lagt i ett Holdingbolag som ska ligga i träda i fem år så att jag sedan kan ta ut pengarna till 25% skatt. Under dessa fem år vill jag ta en utdelning på ca 200 000 kr per år enligt K10. Jag vill placera pengarna med diskretionär förvaltning i en kapitalförsäkring. Jag vill att den diskretionära förvaltningen säljer av innehav och betalar in skatten för kapitalförsäkringen samt betalar ut utdelningen enligt förenklingsregeln varje år. Jag är beredd att ta en del risk och vill ha ett upplägg som teoretiskt bör ge bra avkastning.
Vad rekommenderar ni för upplägg? Tänker mig själv en fördelning på ca 70% aktier och 30% räntor.
De alternativ jag funderat på är:
Lysa där jag är orolig att de kanske inte finns kvar om fem år eftersom de verkar gå back varje år.
Private bankinglösning typ Söderberg och Partners, men de verkar ta mycket höga avgifter.
Om fem år så kommer jag skatta på pengarna och flytta dem till ett privat ISK-konto. Vid något tillfälle kommer jag att lösa ut mina bostadslån på ca 3 miljoner kronor. Har utvecklingen varit ok så kommer jag lösa bostadslånen om fem år. Har börsen nyligen gått ned så kommer jag vänta några år till med att lösa lånen.
Tacksam om ni har några tips på var det är vettigt att placera pengarna?
Mina reflektioner:
Eftersom horisonten är 5 år och därefter fortsätter du med ISK så kan du väl ha 100% allokerat till aktier?
Förvalta investeringarna själv hos Avanza men gör bara omplaceringar max 1-2 tillfällen per år för att undvika att det kan klassas som aktiv förvaltning.
Svenska indexfonder är väl ett tryggt val, OMSX30 har väl en hyffsad branschspridning nuförtiden. När det gäller aktier så vill du såklart ha något som du tror på långsiktigt. Om du väljer utländska aktier så kanske du bör sälja dem i förtid eftersom annars behöver du vänta länge på att återfå skatten på utdelningen sista året.
Du har väl året ut på dig att göra investeringarna så sprid ut över tid. Kan vara dumt att tvingas köpa allt i december.
Jag skulle avsatt 1m på ett ränteplaceringskonro som löser ut lagom till utbetalningarna, sen binder du om det ett år till nästa.
Du kan ju göra vissa omstruktureringar i dina investeringar när du ligger i träda, men det är inte optimalt och jag skulle helt enkelt satt resten av kapitalet i diskretionär förvaltning på lysa 70/30.
Håller för övrigt med om att sprida investeringar på lysa under året som är, under tiden låter du dem jobba med 4% ränta på placeringskonton
Jag skulle säga att du lugnt kan placera pengarna själv och göra flera affärer per år utan att det klassas som att du varit aktiv i betydande omfattning. I det rättsfall som finns så bedömdes 11-47 transaktioner per år som att personen inte varit omfattande i betydande omfattning. Värt att notera är att det inte betyder att fler än 47 transaktioner per automatik innebär att du varit aktiv i betydande omfattning, det har bara inte prövats. Då jag själv har ett vilande bolag så har jag kollat upp och fått detta bekräftat av skattejurister på Deloitte. Gällande hur du ska investera finns det andra på detta forum som bättre kan hjälpa dig