Hej allihopa. Jag håller på med en försäljning av ett företag där jag är delägare. Jag har öppnat ett nytt AB för investering i värdepapper samt “fastigheter” så min betalning för mina nuvarande aktier kommer hamna där. Jag har fått rådet att därefter investera i rena aktier, med redan skattade medel, genom t ex nordnets kapitalförsäkring. Rådet har inte varit att investera i fonder, varken aktiefonder eller räntefonder. Har ni någon bra råd för nån som mig som befinner sig i en liknande situation. Vi tillämpar 3:12 reglerna vid försäljningen och jag har en del sparat utrymme. Det kommer komma in ett stort belopp snart och sen ytterligare stort belopp om några år.
Tänker du sätta bolaget i träda i fem år, ”5:25”, för att sedan ta ut resten av kapitalet som inte ryms inom ditt lågbeskattade utdelningsutrymme till 25% skatt?
Det viktiga om man tänker göra det, är att inte vara aktiv i betydande omfattning i bolaget. Det går att göra några omplaceringar på ett år, men inte handla aktivt. Känns som att detta är ännu lättare med breda fonder inom kapitalförsäkringen än enskilda aktier, så jag vet inte varför du fått det rådet.
(Jag tar för givet att dina rådgivare ser till att du nyttjar hela det sparade utdelningsutrymmet vid försäljningen till ditt nya bolag, innan försäljning externt).
Hej Anna. Jag kommer att använda helt mitt sparade K10 utrymme plus anskaffningsvärdet för mina nuvarande aktier. Utdelning från det nya bolaget blir 9% av beloppet jag sålde in för @ 20% skatt. Så nej, ej träda.
Min fråga är snarare hur medlet i det nya bolaget bör investeras. Min rådgivare hävdar att jag ska investera i utdelningsaktier, ej div fonder. Hur ser alla på det?
Jag ser ingen väsentlig skillnad mellan hur placering bör göras privat mot i bolaget, utan samma råd är relevanta ändå. (Bara kap. förs. istället för ISK). Det finns flera trådar om du söker på ”Utdelningsaktier” där dessa gentemot fonder diskuteras, sök och kolla där så får du direkt åsikter från flera
Det låter som en väldigt bra idé. Jag sålde ett bolag för några år sedan och satt i samma sits som dig. Till en början hade jag diskretionär förvaltning då jag tänkte ha bolaget i träda och lämna Sverige. Tyvärr blev jag singel med delad vårdnad så det gick i stöpet. Tog då över förvaltningen själv och misskötte det där ett tag. Nu har jag dock börjat få ordning på torpet. En utdelningsportfölj blev målsättningen.
Det fina med utdelningsaktier är att när du väl allokerat kapitalet kan du börja ta ut avkastningen som lön. Förutsatt att du valt bra stabila bolag så blir det en relativt förutsägbar pengamaskin som skapar likvida medel du kan ta ut regelbundet.
Googla ”dividend aristocrats ” och ”dividend kings”.
Tänk på att inte få för stor slagsida mot exempelvis REIT’s eller bolag som tillhandahåller finansiering åt fastighetssidan. Försök få en väldigt bred diversifiering. Det är lätt att det blir tungt åt något håll.
Sen är det själva allokeringen som du får fundera över. Man kan inte tajma marknaden och allt det där. För mig har det varit tiden det tar att välja bra bolag som varit en naturlig begränsning. Jag har allokerat motsvarande 4 % av mitt sammanlagda kapital varje månad nu sedan i somras. En stor del av detta i just en utdelningsportfölj. Mitt mål är att pensionera mig när jag har tillräckligt allokerat för att ta ut en hyfsad lön. Målet är att lämna efter mig minst samma belopp jag sålde för till mina barn så jag vill inte ta av kapitalet för att leva på det.