Kapital efter bolagsförsälning - Hur bör jag navigera? (Man 30år)

Hej,

Först lite kort bakgrund om mig:
Kille i 30års åldern, alltid haft ett generiskt arbete med usel lön. Har haft råd att bo, äta mat och hitta på saker utan att prioritera sparandet i någon större utsträckning. Tror sparkontot toppat på 50-60tkr innan det är dags för att renovera, resa eller ersätta något som gått sänder och sen går det runt i den “loopen”.

Har i skrivande stund en lägenhet till salu och en planerad inflytt i ett hus i februari.
När alla kostnader för huset är betalda och lägenheten såld ser jag ut att ha 0kr att tillgå, eventuellt en liten buffert. Men inte mer än 50-100.000kr.

Värt att känna till att jag framåt kommer ha råd att avsätta minst 5tkr i sparande varje månad, utan att involvera pengarna från denna bolagsförsälning.

Startade för två år sedan ett bolag med en vän som vi sålde nu vid årsskiftet, min del av denna försäljning uppgår till drygt 3.75mkr + 800.000tkr i en eventuell “earn out”.

Här hade jag kunnat ta det säkra före det osäkra och håvat in summan i några generiska fonder och slutat arbeta när jag är runt 50år. Men så gjorde jag inte. Istället investerade jag hälften av kapitalet i det köpande bolaget som planerar en exit om 3-5år varpå jag hoppas på bra avkastning.

Jag planerar även att ta ut ca 300tkr i utdelning i samband med husköpet, dessa ska gå till min del av handpenningen.

Kvar är 1.5-1.6mkr i ett holdingbolag.

• Eventuellt tillskott från “earn outen” 2026.
  • Eventuellt tillskott från kommande bolagsförsäljning om 3-5år.
  1. Hur bör jag hantera pengarna i holdingbolaget? Placera dem i fonder, invänta eventuell bolagsförsäljning och satsa på 5:25 efter det? Det skulle innebära att låta dem ligga orörliga i ca 10år.

2. Bör jag i stället tömma holdingbolaget i takt med att kapital kommer in och ha allt på ett isk?

3. Alternativt placera kapitalet i fonder och göra utdelning enligt schablonbelopp varje år?

Ni hör ju, är inte den bäst pålästa killen när det kommer till detta. Förstår att summan inte heller är livsförändrande i någon större usträckning, men den har nog potential att kunna bli och jag önskar därför lite inspel för att inte riskera att “schabbla till” något.

Tack så mycket för er som orkade ta er igenom denna text, det uppskattas.
Ha en fin kväll! :slight_smile:

1 gillning

Jag har valt att betrakta mitt holdingbolag som en självständig enhet som ger utdelning enligt schablon varje år. Kapitalet som finns i bolaget har bara till uppgift att räcka så många utdelningar som möjligt (vilket styr risknivåer på placeringar etc). :nerd_face: