Tala om sin rikedom eller ej?

Vi har över 50 000 gängkriminella vars primära drivkraft är att komma över kapital. Vissa mer kreativa än andra. I min stad blir vanliga Svensons kontaktade och utsätts för utpressningsförsök. Vill ogärna ha ryktet om mig att jag sitter på stora tillgångar. Lätt hänt att ett barn överhör att någon har mycket pengar berättar till sina kompisar och vips har främmande familjer/vänners vänner utanför din närmsta krets koll på att du troligtvis har stort kapital. Eloge till alla finfluensers som är öppna med sina tillgångar, det hade jag aldrig vågat om jag haft en stor portfölj. Så jag röstar för att inte tala om det.

7 gillningar

Korslänkar till dessa avsnitt på ämnet:

4 gillningar

Mycket bra inlägg och extremt bra skäl att inte prata för mycket om att man är rik (om man nu är det).

Har man det gott ställt så kommer det nog att synas ändå. Om en vän frågar kan man berätta det. Men just säkerhetsaspeketen är väldigt viktig. Särskilt om man sitter på tillgångar som är lätta att komma åt.

Bekanta till mig hade smycken för över 100 000 kr hemma. De drabbades av inbrott och smyckena blev stulna. Det är mycket troligt att det hade blivit känt på något sätt.

4 gillningar

Det känns pinsamt för mig att prata om hur mycket pengar jag har. Det finns ingen anledning att prata om det.

Däremot tycker jag att det är roligt att diskutera om investering.

6 gillningar

Postar om ett tidigare inlägg jag i efterhand fann missvisande, justerat lite:

Vilken bra tråd, fick många tankar så skriver lite jag med :slight_smile:

Tänker att man kan skippa att berätta om sina tillgångar och lön om det inte har någon specifik nytta. Sällan det är fallet tänker jag. Uppfattar frågor om lön/pengar osv oftast som en statuscheck snarare än att det har någon nyttig poäng. Det sagt hjälper jag mer än gärna till om någon vill diskutera hur hen höjer sin lön tex, då har samtalet en poäng.

Sen om man är/blir rik och ens vänner skickar gliringar om att man ska betala tänker jag att man ska säga Nej. Tror visserligen att man mår väl av att dela med sig till de som behöver men att man bör skippa att bjuda sina vänner mer än en nivå båda mäktar med. Bättre då att säga bestämt nej till att ge eller låna ut pengar men för all del generöst stötta UNHCR eller dylikt. Jag hoppas och tror att ens vänner förstår om man säger att man värnar om relationen och därför aldrig kommer ge dem pengar eller lyxiga middagar osv. Hellre då njuta av gemenskapen på den restaurang där ni båda har råd att betala :slight_smile:

1 gillning