Insåg att det här blev ett långt inlägg men jag hoppas några kommer orka läsa igenom det ändå och komma med lite feedback…
Har lyssnat på rikatillsammans podden och andra ekonomipoddar i många år och sparat samt investerat mer eller mindre aktivt sen 2013. Pengar har investerats och plockats ut till lägenhetsköp, bilköp, mm.
Snabbspolat fram till dagens datum så har jag försökt sätta ett sparmål för att ha en mer långsiktigt hållbar strategi och det är här jag behöver lite tanker, ideer och feedback.
Det jag landat i är att jag ska fortsätta och månadsspara och öronmärka dessa pengar för pensionen. Det som dock gör mig tveksam till detta är just att skjuta upp konsumtionen på så lång tid när man inte vet hur hälsan kommer se ut när man blir äldre eller ens hur gammal man kommer bli och jag har ingen att “lämna pengarna till”.
Lite backstory kring vem jag är idag.
Fyllda 35 under året, alltid jobbat inom privata sektorn och har aldrig varit uppe och betalt statlig inkomstskatt, tjänar ca 44.000kr/mån idag. Inga barn och har ingen önskan om det heller. Bor ensam men har särbo, mitt boende är dock stort nog för oss bägge när vi kommer dit. Har ca 1,2milj investerat i aktier och fonder i dagsläget, lägenhet värderad till 1,8milj och 60% belåning, 2st bilar värde ca 700.000kr.
Fördelningen av lönen ser förenklat ut såhär:
Boende (avgift, ränta+amort) 25%
Månadssparande (Pension nu) 20%
Div räkningar/utgifter 15%
Sparande till utlandsresor 10%
Mat nöjen 25%
Incitamentsprogram arb 5%
Utöver vanliga sparandet så har jag möjlighet till ett incitamentsprogram via arbetet där man sätter av 5% av lönen månatligen och efter 3år dubblar arbetsgivaren pengarna.
Jag kan leva ett bra liv med ovanstående fördelning, men jag har också försökt skapa mig en uppfattning kring hur livet som pensionär skulle kunna se ut genom att göra prognoser via minpension.
Även fast jag har jobbat sedan 2010 och haft okej betalda jobb så prognosticerar minpension att min livsvariga pensionsutbetalning skulle bli 57% av min nuvarande lön, då förutsatt att jag jobbar till 65års ålder.
Fortsätter jag investera 20% av min månadsinkomst och det befintliga kapitalet växer så bör absolut en tidigare pension vara möjlig och förhoppningsvis också en guldkant till viss del, men det är också då väldigt långt bort och dessa pengar kan istället då användas för guldkant nu eller på vägen…
Har ni kommit så här långt så förstår ni säkert att jag är högst osäker över mitt sparmål…
Hur har ni andra här tänkt och har ni några kloka ord att komma med?