Tankar om Power BI?

Jag jobbar som lösningsarkitekt och har nyss fått upp ögonen för Microsoft Power BI.

Min tanke är att det borde vara ett användbart verktyg då jag bygger lösningar/tjänster åt våra kunder. Vi har en del lösningar byggda på Sharepoint så integrationen där borde vara lätt.

Finns det någon i detta eminenta forum med erfarenheter de vill dela med sig av?

Tar tacksamt emot tips och berättelser om bra idéer, lyckade projekt, misslyckade projekt, bra kurser, tips o trixs, fallgropar eller något helt annat :blush: :pray:

Jag vet att detta kanske är “fel” forum för en sådan fråga :blush:

Men jag tänker att svaren kanske kan bli intressantare och mer kopplade till nyttan än tekniken om jag frågar här istället för på något mer teknikorienterat forum :pray:

Power BI är väl mer eller mindre industristandard när det gäller dataanalys. Det är smidigt att automatiskt hämta data från databaser och göra rapporter/presentationer av detta. Vill du göra nåt mer avancerat med data så är det dock bättre att göra det själv utan Power BI.

1 gillning

Vad tänker du som mer avancerat?

Jag förstår att det inte är avsett för att slutanvändare ska mata in data (även om det verkar finnas tredjepartslösningar) men vilken typ av data-insamling eller presentation är för “avancerad”?

Jag menar om man vill göra nåt mer än rapporter med data. Till exempel mer avancerad statistisk analys eller maskininlärning.

2 gillningar

Jämför med qlik eller tableau också, när du ändå är igång :blush:

1 gillning

Eller elasticsearch + Kibana.

2 gillningar

Hej Kent! Jag har jobbat med nästan bara Power BI de senaste sex åren och har levererat projekt av olika slag till stora och små företag i Sverige.
Frågan är ganska stor men jag kan försöka att destillera ner några svar åt dig. Hör av dig om du vill snacka mer.

• Power BI har en licensmodell som oftast gör det mer kostnadseffektivt än konkurrerande produkter