Byta karriär till Programmerare - Var börjar man?

Bästa rikatillsammansare!

Jag börjar fundera på ett karriärbyte till någonting datorrelaterat. Datorvan, gillar problemlösning och kodade en del C++ i gymnasietiden men gick aldrig vidare med det då (15+ år sedan).

Vilken är den “bästa” vägen in i branschen?
Lönar sig en utbildning (isåfall vilken?) eller är det bättre att lära sig ett språk hemma och söka jobb direkt?
Tips på på programmerings-inriktning och bra läroplattformar mottages gärna också.

Ledorden är mest “bang for your buck”.

1 gillning
1 gillning

Vad jobbar du inom nu? Något som kan relateras till IT?

Söka jobb direkt som självlärd är nog svårt, då måste man nästan ha någon kontakt så att man kan få en provanställning och bevisa sig på jobbet. Jag har nog aldrig sett ett CV som inte har i alla fall en kortare IT/programmerings-utbildning.

Har du något på CV:et redan som du kan vinkla mer mot IT och problemlösning? Eller finns det möjlighet på ditt nuvarande jobb att plocka upp mer IT-liknande uppgifter, Excel, enklare automatiseringsscripts?

Ett problem med att byta karriär genom kortare utbildningar (t.o.m. en 2-årig YH-utbildning) är att det kan bli rätt uppenbart att en person bara valt Data/IT för pengarna, och egentligen inte har något underliggande intresse för programmering vilket är rätt trisst som arbetsgivare. Därför är det rätt viktigt att kunna visa på intresse för programmering och problemlösning sen tidigare.

När jag ska rekrytera en junior så är det potential jag letar efter. Någon som kan bli bra med tiden, inte vara bra efter en månad. Det är många som pluggar på universitet, men om du är motiverad är en samling github-repon med projekt en annan väg in.

Det finns några grova uppdelningar inom programmering, frontend/backend/… med sin verktygsuppsättning, men för alla är basen samma och tänket är det som kan vara svårt att lära sig.

Om du behöver mer stöd är nog en YH en väg, är du mer självgående kanske Codeacademy eller liknande passar. Om du har c++ i botten med pekare, minneshantering osv har du en bra bas, om du vill hitta jobb är det språkmässigt överlag mycket python, java, c# och javascript som gäller. C++ har dock utvecklats en del de senaste 15 åren, och de som letar c+±utvecklare letar sällan juniorer, jag hade nog försökt en annan väg.

Om du är osäker på vad du tycker är kul så kan du prova hamra ihop ett projekt i varje, men ju fler du är bekväm i ju enklare att komma förbi CV-filtren.

3 gillningar

Jag jobbar som programmerare idag och har gjort det sen 2012. Driver eget AB och hyr ut mig själv som konsult i .NET.

Jag började 2010 en KY (YH) utbildning inom just .NET som var 2 år, vilket jag skulle rekommendera om du har ett brinnande intresse och lite förkunskaper. Utbildningen jag gick var perfekt för mig som hade förkunskaper från gymnasiet och ett stort intresse. Ganska många som inte hade förkunskaper fick det väldigt svårt för att utbildningen gick väldigt fort framåt.

2 gillningar

Nyfiken bara, när startade du eget? Jobbade du några år innan?

Personlig åsikt/reflektion: Varit ansvarig för rekrytering till IT-konsultbolag och det krävs att personen har en stabil bakgrund eller utbildning kopplat till programmering INNAN de eventuellt kryddar med en AW-academy för att jag skulle överväga dem.
Enda scenariot där jag såg att det kan fungera är om någon velat byta teknisk inriktning och därmed kört detta “snabbspår”.
Du blir inte en junior utvecklare på 3 månader som marknadsmaterialet kan få det att låta.
(Jag säger inte att det saknas success stories, jag menar på att dessa har blivit det pga personen, inte utbildningen).

4 gillningar

Det svåra är att få in foten, efter det kan man få ganska bra på tidigare jobberfarenheter och referenser, men hur får man då sitt första jobb?

Lättast är ju att ha en utbildning, ju ordentligare desto lättare (bäst är väl civilingenjör). Om du inte har någon universitetsutbildning så bör du dock ha väldigt bra hobbyprojekt som du kan visa upp, men ärligt talat så ignorerar de flesta företag dem ändå…

Var anställd från 2012, startade eget 2019.
Att försöka starta eget direkt från utbildning är nog ingen bra idé, ingen som vill ta in en nyexad konsult :slight_smile:

2 gillningar

Hej!

Programmerare är inte en bra definition men rätt standard för de som inte har satt sig in ännu. Vad vill du faktiskt jobba med? Är det bara dra in cash? Vill du bygga snygga gränssnitt, pilla ihop ML-modeller eller köra infrastruktur?

Som nämndes ovan så om du har erfarenhet av C++ så har du en schysst utgångspunkt för att kunna komma in i backend världen, där C# och Python dominerar i min bransch med NodeJS (Javascript) tätt efter.

Jag jobbar som DevOps Engineer och ibland lite som Molnarkitekt och har väldigt sparsam programmeringskunskap. Jag kan absolut slänga ihop en massa scripts men att bygga en rejäl applikation är inget jag kan. Med cirka 5 år i branschen ligger jag strax över 50’ med en LinkedIn korg som dagligen exploderar med jobberbjudanden.

Försök hitta VAD du tycker är spännande. Finns massa bra gratismaterial på Youtube, CodeAcademy och liknande. Finns även betalkurser på Pluralsight, acloudguru och Udemy.

Rekommenderade ämnen att kika på beroende på intresse:

Frontend (det du ser, ofta hemsidor): Javascript, React, UX Design
Backend (logiken bakom): Python, C#, Data structures
Cloud Architecture: AWS, Microsoft Azure
Machine Learning: Tensorflow (Python), AWS DeepRacer Tutorials
“DevOps”: Github Actions, Terraform, Kubernetes, Docker

För att få in en fot så är LinkedIn din bästa vän. Alla du Faktiskt känner som kan vara relevanta, lägg till dom och prata med dom. Berätta vad du vill. Generellt är vi benägna att hjälpa folk vi känner och bryr oss om.

Happy hunting!

1 gillning

Förlåt en dum fråga, men… vad gör man egentligen inom din roll? :see_no_evil: Jag jobbar som utvecklare sedan 20 år tillbaka, “molnarkitekt” känns superabstrakt för mig. Orkar du utveckla lite bredare? Jag är genuint nyfiken. :slight_smile:

1 gillning

Finns inga dumma frågor.

Det är hyfsat abstrakt och det varierar lite mellan uppdrag.

Men överlag skulle jag säga att som molnarkitekt är jag med och hjälper till att sätta upp alla resurser som kör i molnet. Så allt från att vara med i designstadiet där vi listar ut vilken systemarkitektur vi vill ha, till ex om vi ska köra micro-services, serverless osv till att sätta upp nätverkssegmentering och automation av infrastrukturförändringar. En stor del är även att hjälpa kunden/arbetsgivaren att fatta smarta ekonomisk beslut. Behöver vi verkligen den fetaste av alla instanser för att köra vår SPA?

Sen är det en del säkerhetsarbete osv. Göra arkitekturöversikter så man följer alla compliances osv.

Men det är som sagt luddigt, och idag är jag primärt Devops som är lite annat också :slight_smile:

OK, tack, då hänger jag med lite mer. :+1: Låter som mkt fokus just på planeringsbitarna och en typisk “konsultroll” eller vad man ska säga, eller något som passar i en rätt stor organisation där alla inte riktigt kanske har full koll på vad de håller på med (om du förstår hur jag menar :sunglasses:).

Men låter ju som att det kan behövs just en del planering i en mer microservicebaserad arkitektur, så som du beskriver. Har egentligen ingen erfarenhet av sådant, allra minst i cloudmiljö, men det säger ju sig själv att nät/portöppningar och sådant behöver funderas på just ju mer komplex arkitekturen blir.

DevOps blir det dock en del för min del, samt CI-relaterat jobb. Har varit med och byggt upp en CI-miljö där vi kör alla CI-jobb i Docker-containrar. Vissa av CI-jobben behöver i sin tur en egen Docker-service (för att kunna dra igång t.ex. databasmotorer som behövs för att köra integrationstesterna) så då är det lite mer komplext. :grin: Jobbar även en del med att bygga upp Ansible-roller för olika behov osv.