Tele2 - behålla eller sälja under 2021?

Jag köpte ett antal börsposter av Tele2 när den börsintroducerades i mitten av 90-talet. Ska väl inte direkt klaga på utvecklingen varken på börskursen eller aktieutdelning under dessa 25 år även om det inte är något värdepapper jag är överdrivet glad eller stolt över.

Däremot är deras kontantkort “Standard” något de ska vara riktigt stolta över, påstår jag som inte ens äger en smartphone. :laughing:

Det sägs ju att man inte ska “gifta sig” med sina aktier, vilket det känns att jag gjort med mina Swedbankaktier som jag även dom har haft sedan börsintroduktionen på 90-talet. Men nu känns det som om att mina Tele2 bör söka sig nya ägare så därför ställer jag frågan till er som fritt vill spekulera - behålla eller sälja under 2021?

Vid försäljning kommer de antingen att att hamna i Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige eller samma förvaltares Ny Teknik vars fonder jag haft sedan drygt 20 år tillbaka (i varje fall Småbolagsfonden).

SvD: Bloomberg rankar 3 av Swedbank Roburs fonder bland Europas topp 10

Mangold Insight: Bloomberg rankar 3 av Swedbank Roburs fonder bland Europas topp 10

En mindre sannolik investering vore ett Bitcoinköp. Har ett par hardwarewallets liggandes (Trezor och Ledger) som ännu aldrig kommit till användning.

Spekulera fritt :grinning:

Buy and hold hör jag mer när det gäller aktier. Det är väl jobbet man inte ska gifta sig. Om dina aktier gått upp i värde är de troligen en större del av din portfölj, vilket ökar risken och talar för att sälja en del av dem. Men det betyder inte att aktien kan fortsätta gå bra.
En idé kan vara att sälja Tele2 och köpa Kinnevik istället, så får du fortfarande 20% Tele2 och 80% annat med större potential.