Tips för utdelningsbolag

Hej,

Jag håller på med ett portföljbtggande som fokuserar på utdelningar. Finns ganska många bra köplägen men hur ser ni på nuvarande bolag och fördelning? Vad tycker ni saknas?

Målet är att leva på utdelningar!

Vad har du utgått ifrån när du valt bolagen?
Endast utdelning eller har du analyserat bolagen? P/E tal, framtidsutsikter etc?
Varför har Tele2 så stor vikt jämfört med andra bolag? Har de större potential?

1 gillning

Kindred, Enbridge, Bank of Nova Scotia.

För det första skulle jag ta mig en funderare över viktningen av dina innehav. Jag själv skulle aldrig lägga 18% i ett enda bolag (särskilt inte ett telekombolag).
Vidare är ju t ex Investor ett jättebra basinnehav i portföljen, men just nu handlas den till låg direktavkastning på dryga 2%.

Jag har en del av min portfölj riktad mot utländska bolag med relativt stadig utdelning, t ex AT&T, Realty Income, Bank of Nova Scotia & WP Carey.

Med det sagt så är mina tre största innehav Investor, Svolder och Berkshire Hathaway. Inga utdelningsgiganter alltså…

2 gillningar

De är bäst i respektive bransch och stabila

Köpte på mig tele2 rejält och har ett gav runt 105 så känts givet när det var så billigt

Ditt GAV är inte relevant. Utan vad du kan sälja aktierna för är det som är relevant.

1 gillning

Att du har ett lågt anskaffningsvärde är ju trevligt men har ju inget att göra med hur förnuftigt det är att behålla en så hög andel i portföljen.

De gånger jag råkat göra lyckosamma köp och ett bolag växt sig lite för tungt så brukar jag hyvla av lite försiktigt. Men alla är vi olika.

Jag har inga enskilda aktier som väger >6% i min portfölj. Likaså undviker jag att smådutta med innehav <2%. Det stjäl bara för mycket fokus i relation till eventuell uppsida.

Klart det är? Då har jag kunnat ha fler aktier än nu. Jag ska inte sälja detta någonsin.

Om du säljer dem nu, för priset du får nu. Så kan du sätts pengarna i andra bolag med mer direktavkastning.

Direktavkastningen får du räkna på marknadspriset på aktierna. Inte ditt GAV.

Utdelning eller återinvestering som höjer bolagsvärdet är irrelevant sett till avkastning. Avkastningen är alltid summan av de två. Ökar man den ena med lika mycket den andra minskar så har man samma avkastning.