The big short: Investera i vatten

Hej! Jag har fått lite blodad tand efter att ha sett klassikern “The big short” för andra gången och stannade denna gång kvar och såg eftertexterna denna gång där det nämns att Michael Burry endast investerar i vatten.

Det ända börsnoterade bolaget jag känner till som sysslar med detta är Josab AB.

Min fråga är: Var hittar jag fler bolag som sysslar med vatten. Finns det andra alternativ att investera i?
Övriga tankar kring detta?

Mvh

Wille

Hej!

Kan denna länken vara något för dig?

Jag ska kika på den! Tack så mycket :slight_smile:

Haha. Jag tänkte frågan var ett skämt, klickade på länken och första meningen nämnde att första tanken med vatten etf är att det är ett skämt :). Men allvarligt talat, det varnas om nischade ETFer och detta måste falla i den kategorin :slight_smile:

Absolut ska man vara kritisk till väldigt nischade ETF:er och liknande tillgångsslag, men som artikeln säger så investerar dom inte i vatten utan bolag som håller på att hantera vatten på olika sätt.

Vi har i Sverige t.ex reningsverk som hamnar under den kategorin, är dessa inget att ha heller då?

Jag menar inte att jag tycker att det är en grym idé att investera i, utan vill föra en diskussion från olika synvinklar :slight_smile:

Hej,

Jag har Pictet Water i min PPM, avgift 0,79%. Avgiften är betydligt högre om man har den i sitt privata sparande, 2,78%. Fonden har levererat god avkastning för mig i min PPM.

Jag hade tidigare American Water Works och den är stabil och bra.

Veolia är ett stort franskt företag som är verksamma inom avfall, vatten och värme m.m.

Nestlé är verksamma inom livsmedel och de äger många varumärken som säljer vatten på flaska.

Carlsberg? Både vatten och framförallt öl.

/DW

Finns en del på den amerikanska börsen + en del fonder.

https://lekonomi.blogspot.com/2019/06/investera-i-vatten.html