Vi är medvetna om problematiken med fejkkonton på Tiktok och gör vårt bästa för att rapportera dessa.
Problemet är att Tiktok själva visar väldigt lite intresse för att göra något åt problemet. Jag har försökt få RikaTillsammans verifierat på Tiktok för att dessa fejkkonton ska försvinna men av någon anledning som Tiktoks bot inte vill svara på uppfyller vi inte kraven.
Låter så långt som man kan komma ifrån meningen med detta community som möjligt när man läser texten där. Håller tyvärr på att bli mer och mer vanligt med sådana scams.
Underligt att företaget Tik Tok kan anses lagligt när den väljer att inte agera skyndsamt mot att ihållande vara en distributör för bedrägeri. De borde ha del i eventuell skada som orsakas. Även mot RikaTillsammansvarumärket.
Tänk om det visade sig att ICA sålde kinesiskt kött som Svenskt, och att de fortsatte med det år ut och år in trots att de kontinuerligt blev påkomna och att folk blev sjuka därav. Hade de verkligen tillåtits att fortsätta verka?
Internet är alltjämt i mångt och mycket ett laglöst land. Mer än vad som verkar nödvändigt.
Jag såg f ö att Ben Felix nyss kände sig tvingad att göra en video om just detta och att dementera allt med emfas. Han hoppade t o m på en diskussion med “sig själv” för att se vad som sades och hur de jobbade. Den videon finns på tuben för intresserade.
p.s. “Solidt”, “På min handelsplattform”, “med din lilla startplan”. Ja, inte är det Jans sätt att skriva iaf.
Krypto, krypto, krypto. Ständigt detta krypto i allt scam. Som obotlig optimist kan man dock se detta som (det enda?) positivt med krypto, dvs att det är en klockren indikator på när något är scam.
Fast är det ens krypto? Är det inte bara en fakead handelsplattform där pengarna försvinner in i ett svart hål när man sätter in dem? Hade inte krypto funnits så hade det varit något annat man “handlade” med på plattformen. Det har funnits för aktier, guld och annat med.
Använder du krypto som scam-signal och inte de andra gemensamma signalerna på att det är scam, så kommer du bara åka på något annat.
Jag vet faktiskt inte vad de här scammarna höll på med innan krypto. Kommer inte ihåg. Det var inte lika utbrett förr men du kanske har en poäng. Krypto är ett supersmidigt sätt att direkt avfärda något som scam. Det är liksom 100%igt. Bara att snabbt skumma igenom och ser man ordet “coin”, “krypto” eller liknande så vet man direkt vad det handlar om. Hade varit annan form av scam kan det vara lite klurigare så därför är det finfint med krypto för det är så enkelt att upptäcka scamförsök!
“Din avlägsna släkting i Congo har lämnat ett arv”
“Köp de här läkemedlen för undereffekt X/Y/Z”
“Kändis X rekommenderar aktie Y”
“Så här enkelt kan du tjäna X0.000 sek om dagen”
“Grattis du har vunnit X, sätt bara in en liten peng Y…”
Bondfångeri är äldre än internet, har alltid funnits och kommer alltid finnas. Min känsla är att det mesta är utformat inte för att lura en normalbegåvad person utan för att lura de utsatta. Kanske någon äldre, någon mentalt mindre begåvad, barn, eller någon i en utsatt situation.
Haha om investeringsrådet inte föregås av 10 minuter nörderi som slutar med en tillsägelse från Caroline att han ska komma till saken så är det inte Jan
Vi är medvetna om problematiken med fejkkonton på Tiktok och gör vårt bästa för att rapportera dessa.
Problemet är att Tiktok själva visar väldigt lite intresse för att göra något åt problemet. Jag har försökt få RikaTillsammans verifierat på Tiktok för att dessa fejkkonton ska försvinna men av någon anledning som Tiktoks bot inte vill svara på uppfyller vi inte kraven.
För tillfället verkar det komma ett nytt fejkkonto på Instagram varje dag. Vi gör vårt bästa för att rapportera dessa konton och får dagligen 3+ meddelande om nya fejkkonto från följare som uppmärksammar oss på det.