Timing av årligt uttag

Jag har nått uttagsfasen i mitt sparande och liv och har en beräkningsmodell för hur mycket jag skall ta ut per år från ISK och Pension (Globala Index fonder) som jag känner mig trygg med.
Jag har 5 år buffert på räntekonton så jag kan skifta till att konsumera därifrån om det är dåligt år på börsen (Dåligt i min kalkyl = under 4% avkastning)
Då kommer jag till nästa frågeställning som jag undrar om det finns et rakt svar på:

- Hur är det (vetenskapligt/statistiskt) bäst att göra årsuttagen betr ”timing”?
Jag står i valet mellan 3 strategier:

1. Ett årligt December uttag. Gör att (uttags)beloppet ligger investerat i marknaden längre men så klart känsligt för ev lågvatten på börsen just då…
  2. Ta ut års beloppet när ”Year to Date” utveckling uppnår en viss %-sats (tex 6%). Innebär att jag inte missar ”plus” läge under året men också att jag missar eventuell ytterligare avkastning.
  3. Månatligt uttag - sprider uttags risken men innebär minsta tid i marknaden av de 3 alternativen för uttagsbeloppet.

Någon som tittat på detta eller är det måhända egalt?

3 gillningar

Månadvis från sparkonto till lönekonto/transaktionskonto.
Ombalansering årsvis.

Tänk RT’s hinkar fast baklänges.

2 gillningar

Och jag tänker testköra kvartalsuttag fr o m nyår. I min ekonomi kan utgifterna skifta per månad, men sett över kvartalen verkar det gå väldigt jämnt ut. Dessutom gör det matematiken lätt om man följer 4%-regeln. :joy:

2 gillningar

Hur tänker du inflationsjustera uttagen?

1 gillning

Just den detaljen tänker jag göra årsvis. Det får vara nå’n måtta på navelskådande petimäteroptimering. :nerd_face:

5 gillningar

Vet inte vad som är statistiskt rätt, men eftersom månadssparande framhålls som en bra grej så borde väl månadsuttag också vara det?