Tjänstepension ITPK 1

Hej. Jag har en tjänstepension ITPK 1 (2018) som ligger hos Skandia Liv. Den är inte aktiv.

Var tvungen att ha den där för att få bolån.

Nu har jag inget mer lån och funderar på om jag kan flytta dom pengarna till typ Avanza eller Lysa för att få om till att “jobba” lite?

1 gillning

Hej!

Tyvärr inte. Det är endast icke-kollektivavtalade tjänstepensioner du kan flytta till t.ex. Avanza eller Lysa. Det gäller vare sig den är aktiv eller inaktiv (s.k. fribrev).

ITPK 1 är en kollektivavtald pension och då är du låst till att välja bland dessa pensionsbolag (via portalen Avtalat) efter senaste upphandlingen:

Pensionsbolag traditionell försäkring Pensionsbolag fondförsäkring
Alecta Handelsbanken
AMF Länsförsäkringar
Folksam Nordea
Nordea SPP
SPP Swedbank

Länk till sidan: Jämför valbara pensionsbolag

2 gillningar

Logga in på Avtalat.se så ser du dina alternativ, som du sedan kan läsa på. Eventuell ändring genomför du också på Avtalat.

Sen tror jag inte det finns något som heter ITPK1. Det finns ITPK inom ITP2 och det finns ITP 1.

Oavsett så är det Avtalat som hanterar det. Det är valcentralen för ITP mfl avtal

3 gillningar

Du har nog antingen ITP2 eller ITP1.

Mig veterligen finns det inget som heter ITPK 1.

ITPK är en del av ITP2.

2 gillningar

Du har mest troligt ITP 2 (förmånsbestämd tjänstepension vs premiebestämd tjänstepension ITP 1), där som nämnts ovan att ITPK är den lilla premiebestämda delen av ITP 2. Det är alltså ITPK-delen du kan bestämma pensionsbolag för via Avtalat.se

Jämförelse är den allmänna pensionen där inkomstpensionen motsvarar ITP 2 och premiepensionen motsvarar ITPK, dvs de pengar du kan välja pensionsbolag/fonder själv inom.