Hej alla,
Jag har avsatt en del av min lön under ett tag hos en av storbankerna. I samband med att jag bytte arbetsgivare flyttade jag hela kapitalet till Avanza och jag var lite långsam, så nu ligger allt i Avanza75. En fond som inte är någon favorit direkt. Hos min nya arbetsgivare har vi också möjlighet att löneväxla. Dock är vi förpassade till en av de kända mäklarna.
Min avsikt är trots det att fortsätta löneväxla, då avgifterna var (iaf någorlunda) acceptabla.
Nu till frågorna om ni/någon har lust att lotsa mig:
- Ska jag låta kapitalet på Avanza stå kvar (~ 400k) och börja lägga över i ex. Indexfonder med låga och eller låga avgifter (Spiltan invest, Avanza Zero/global ex). Ska köpen ske över tid eller på en gång. För vad jag förstår får det inte ligga på tjänstepensionskontot som likvida medel. Jag börjar i sådant fall från noll med företagets utsedda mäklare och kör mitt avanzakapital separat.
- Ska jag köpa fonderna under en kort tid eller göra göra det under en längre period (ex 6 mån).
- Ett annat scenario är att flytta med pengarna till det nya sparandet (de ~400 k som nämnts ovan). Planen är fortsatt att välja breda indexfonder med någon aktie eller annat instrument som utfyllnad.
- Vilken dag i månaden är generellt den bästa att köpa fonder?
Har massa mer frågor men då kommer ingen orka svara. Tack på förhand och jag passar samtidigt på att önska er en fin dag!
/Geldsaver