Uppskattar lite tankar och erfarenheter kring val av fondförsäkring i tjänstepension PA16 avd 1… Jag har kikat på olika alternativ och grubblar över mitt val… Länsförsäkringar verkar ha de billigaste indexfonderna dock är jag inte jätte förtjust i deras inriktning “ex select securities climate action 75% custom index”. Helst av allt hade jag valt en fond som inte exkluderar bolag och följer ett index utan ett större filter pålagt…
Någon som ser ett annat val eller bra alternativ till länsförsäkringar i PA16 avd 1? Uppskattar reflektioner och tankar.
AMF och fonden AMF Aktiefond Global har jag. Den är dock aktivt förvaltad.
Småspararguiden tycker att det är huggget som stucket mellan de två:
Du har också Kåpan Aktieval som är en traditionell försäkring men med 100% i aktier. Den är dock aktivt förvaltad och har skyhög exponering mot svenska onoterade bolag.
Tack för svaret, det uppskattas! Det känns som att mitt val blir LF i brist på annat. Jag hade gärna valt Dnb global indeks men den verkar inte vara möjligt att komma åt som fond i tjänstepension PA16 avd 1…
Jag tänkte köra 70% LF global index, 15% LF tillväxtmarknad index och 15% LF sverige index.
LF global index verkar mer eller mindre sakna tillväxtmarknader, det känns rimligt att lägga till dem. Jag gillar lite homebias, procentfördelning kan diskuteras….
Ja, ungefär 15 % motsvarar faktiskt tillväxtmarknadernas andel av den globala aktiemarknaden. Samtidigt ska man komma ihåg att de innebär högre risk – många av länderna är diktaturer eller har svaga rättssystem, vilket gör investeringar mer osäkra. Det finns också risker med politiska beslut, instabila valutor och beroende av råvaror. Därför kan det vara klokt att inte gå upp för högt i andel, även om 15 % rent teoretiskt speglar världsmarknaden.