Tjänstepension - vilka fonder ska jag välja hos SEB?

Hej!

Jag har nyligen fått nytt jobb med tjänstepension genom Söderberg och Partners där allt placeras i fonder hos SEB. Dessa fonder är valda nu:

• GS Japan Equity Partner portfolio (förvaltningsavgift 1,50 %)
  • Carnegie Sverigefond (förvaltningsavgift 1,40 %)
  • Goldman Sachs Emerg Market equity (förvaltningsavgift 1,75 %)
  • SEB Hållbarhetsfond Europa Lux (förvaltningsavgift 1,40 %)
  • SEB Usa Indexnära Lux (förvaltningsavgift 0,25 %)

Utöver förvaltningsavgifterna är det också en fast årlig avgift på 311 kr, premieavgift på 3,0 % samt årlig administrativ avgift på 0,25 % så jag skulle verkligen vilja få ner förvaltningsavgifterna för det känns som det är för mycket avgifter redan.

Jag måste vara kvar i SEB så kan enbart välja de fonder som de erbjuder. Ska jag bara ta de fonder som har lägst avgift eller finns det någon fond som är värd att betala lite extra för?

Jag tycker att det är höga avgifter i fonderna som du valt/blivit valda åt dig.

Jag strävade efter en bred portfölj med låga avgifter och valde dessa fyra fonder. 50% global, 20% Europa och 15/15% Sverige/USA.

1 gillning

Rekommenderar denna tråden av @Alec:

1 gillning

Tack för tips Freddan! Och tack Jan, vilket superinitiativ av Alec!

1 gillning

Suck, följetongen med min tjänstepension från S&P tar aldrig slut. Kan tyvärr inte välja en enda fond av dem som Alec rekommenderar för SEBs Lysaliknande portfölj.

Har kikat på dina förslag Freddan och det ser ut att vara fonderna med lägst avgift, de flesta andra ligger över 1 % och ibland uppemot 3 %. Måste dock fråga, de jag kan välja på heter SEB USA Indexnära C - Lux samt SEB Global Indexnära C USD - Lux (det vill säga C istället för D som i din bild). Är det någon skillnad på dem? Avgiften för USA är 0,30 % och 0,45 % för den globala.

Kan du posta listan på fonder som du kan välja?

Absolut. Hittar tyvärr inget sätt att ta ut en samlad lista men här är screenshots av rullistan:

image

image

image

image

image

image

Ja, SEB gör det definitivt inte lätt att hitta rätt fonder. En massa klickande för att hitta avgifter mm.

Min fru har en lite TP hos dem, och landade i följande fonder som jag ser att du också har i din lista

• SEB Global Indexnära C Usd med avgift 0.45% (denna inkl. tillväxtmarknader så man behöver ingen tillväxtmarknadsfond för att täcka den delen)
  • SEB Sverige Indexnära A med avgift 0.25%
  • SEB Likviditetsfond SEK med avgift 0.1% (denna är den säkraste räntefonden jag hittat, den går lite back hela tiden pga minusräntor, men ska agera krockkudde vid en krasch. Dock om man ska ha en hög ränteandel säg betydligt över 10-20% så bör man nog leta upp andra räntefonder som ger någon typ av avkastning)

Hon härmar globala barnportföljen och kör 80% SEB Global indexnära, 10% SEB Sverige indexnära och 10% SEB Likviditetsfond

Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Jag väljer att kommentera just räntefonderna. Vill du ha räntor i din portfölj är det dessa jag kan rekommendera. Själv har jag mina investeringar i JPM och Öhmans räntefonder.

JPM Global Bond Opp A SEK Hdg är det enda alternativet om du vill ha en mix av ränteslag (statsobligationer, företagsobligationer & gröna obligationer) och löptid (<1 till 30+ år) över hela världen.

SEB Obligationsfond SEK är det enda alternativet om du vill ha mycket svenska statsobligationer. Genomsnittlig löptid ligger runt 4 år.

Öhman Räntefond Kompass Hållbar och SEB Dynamisk Räntefond är väldigt lika varandra om man kollar på vilka typ av räntor de har och vilka löptider räntorna har. Vill man ha lite mer avkastning och rörelse är Öhman att föredra, annars är det SEB som gäller. Det är helt upp till tycke och smak. Avkastning över fem år är 6% för Öhman och 4% för SEB. Båda dessa fonder anpassar sig fortlöpande utefter vad respektive förvaltare tycker är bäst för stunden. De tycker väldigt lika just nu :sunglasses:.

SEB Likviditetsfond delar jag @JFB 's analys kring. Personligen skulle jag hellre välja Öhman före denna :slight_smile: .

3 gillningar

Tusen tack för input!

Fick idag information från min arbetsgivare att vi byter tjänstepensionsbolag nästa år och lämnar S&P :joy: Oklart om SEB fortfarande kommer finnas med i bilden men nu har jag idéer om hur jag ska lägga upp sparandet tills dess iaf :slight_smile: