Hej, jag är en investerare med filosofin att investera brett med flera tillgångsslag i portföljen. Vid några tillfällan har jag valt att under en begränsad tid (under något år) hålla en viss del i portföljen i likvider då jag vill ha möjlighet till snabbt köp vid senare tillfälle.
Jag skulle kunna välja att sätta upp lite ramar kring frågar för jag har en del egna tankar här, men jag gör istället så att jag lämnar den rätt öppen och ser hur ni resonerar.
Om ni vill ha torrt krut i portföljen på en tidshorisont på 6-24 månader. Hur håller ni den i ett ISK?
Med tanke på hur dåligt räntefonder avkastat och hur dyr ISK-skatten blivit nu hade jag kört på som vanligt med dina aktier/fonder på ISK’t och istället lagt nysparande från lön på ett sparkonto istället för att ombalansera ISK. Då bygger du krut utan risk och slipper onödigt pill. Om du inte jobbar eller om portföljen är jättestor hade jag istället tagit ut från ISK och haft krutet på vanligt sparkonto ifall börsen krashar. Avanza och Nordnet har båda möjlighet att öppna sparkonto så du kan snabbt och enkelt överföra till ISK vid ev köpläge
Beror på vilka innehav du har i din portfölj. Att ha torrt krut för att kunna tajma marknaden om du köper indexfonder eller har en stabil portfölj med trygga innehav hade jag inte haft.
Har du mer riskfyllda innehav med företag som tex kan behöva göra emissioner för att ta in mer pengar är det väldigt viktigt att ha cash till detta för att inte se sitt innehav bli decimerat av utspädning. Då får man försöka uppskatta hur stor summa man kan tänkas behöva och sedan ha denna hyffsat likvid. Här använder jag ett sparkonto på SBAB.
Håller inget torrt krut då det kommer nya pengar varje månad, bara mata in i maskineriet så fort de landar på kontot.
Men om jag skulle ha så skulle det ligga på bankkonto med ränta tills tillfälle dyker upp, på t ex avanza går överföring igenom direkt mellan sparkonto och isk