Tvist mellan Stellantis group och svenska generalagenten?

Hej alla,

Detta är mitt första inlägg här efter att ha varit en av de många (gissar jag) tysta läsarna (och lyssnare) en tid.

Jag väntar på vår nya elbil, en Peugeot e-208. Efter några månaders förseningar så är den äntligen på plats, den står hos bilhandlaren med registreringsskylt monterad men bilhandlaren får inte lämna ut den på grund av en tvist mellan svenska generalagenten och Stellantis! Det känns helt galet.

Jag har förstått det som att Stellantis (som äger en drös bilmärken) plötsligt vill ha mer betalt för bilen och därmed frångå prisgarantin med svenska generalagenten. För mig som kund så har jag ett avtal med ett signerat pris (och leasingkostnad).

Jag är nyfiken om det finns fler här som blivit drabbade? Eftersom Stellantis är en stor tillverkare så bör det drabba rejält många bilhandlare och kunder tänker jag. Jag har hört om andra kunder där Stellantis velat frångå kontrakten antagligen av samma skäl.

Jag har även svårt att tänka mig att avtalen skulle tillåta ett högre pris, det ska bli intressant vad det leder till för mig som kund. Bilen är så nära men ändå så långt bort, rejält irriterande.

//M

3 gillningar

Hittade denna artikeln idag om fler skulle vara i samma sits: Nya Peugeotbilar stoppade i Sverige efter stor prishöjning | Carup.se

1 gillning

Tråkigt, hoppas det löser sig

1 gillning

Vi har väntat sen september och bilen har stått i Frihamnen 14 dagar och är nu hos bilhandlaren som inte lämnar ut den. Vi har fått registreringsnumret men inte bilen.
Handlare Auto gruppen.

Ska man stämma firman?

2 gillningar