Typ ombalansering!?

Hej!
Ny här, men kollat mycket på avsnitten för inspiration till sparandet.
Nu till några funderingar jag har.

1: Min styvfar hjälpte mig att starta ett sparande på Avanza för många år sedan, innan det fanns ISK så där har jag det mesta av mitt kapital i en KF (har sedan startat ISK och sparkonto +)
Nu tänkte jag ombalansera rejält en gång för alla. Då jag ”pill oskar” först valt fonder i blindo själv. Sedan hittat hit och försökt replikera global portföljen. För att sedan igen lägga till bransch fonder och enstaka aktier. Som så många andra som inte har all tid i värden så har det ju visat sig att jag tydligen inte var så bra på detta :laughing:. Så nu till frågan är det smart att passa på att flytta över allt till ISK kontot när jag ändå ska ombalansera? Och köra på basportföljen som finns föreslagen här med 4st fonder som liknar Lysa?. Sedan hoppas att jag ger fan i att pilla på den. Har lång sparhorisont 20+ år hoppas jag.

2: Har även öppnat konto på Lysa. Så bara inse mig själv som en klant och flytta allt dit? så det förhoppningsvis får vara ifred.

3: Köra på både Lysa och Avanza? (Gillar ju LF global och att den historiskt avkastat bättre än Lysa). Och att man kan få ner avgiften marginellt men dock lägre än Lysa.

4: Har även eget AB (så att säga onoterat innehav) där finns en värdering från revisor på 1,5 miljoner (fritt eget kap 3,7 miljoner) Där det förmodligen är extrem risk. Så frågan är det för offensivt att köra 100% aktier privat? (Har dock ca 100k på sparkonto +)

Bakgrunden är Sambo, hus med barn och lån som vilken Svensson som helst.
Tacksam för era kloka ord här på rika tillsammans.
//J