Tysk ekonomi i kris, hur påverkas vi?

Hej på er!
Lite i skuggan av USA och valet så pågår en enorm kris i Tyskland med bilindustrin i spetsen. Det är sveriges näst största enskilda handelspartner i kronor sammantaget export och import.
Idag intensifierades oron med en politisk regeringskris, där finansministern fick sparken och en förtroenderöstning blev utlyst.

Jag personligen tror att svensk industri kommer drabbas hårt av en kraftigt minskad efterfrågan samt att relationerna med USA och kina kommer prövas på ett nytt sätt under 2025-2026.
Vi har visserligen delar av industrin som kan ses som minimalt berörd, men våra stora företag med bilindustri och tunga fordon i spetsen kommer få det tufft.
Möjligtvis kan vi räddas av att kronan är svag och att lönerna är relativt låga i Sverige, men att tro att vi är oberörda känns naivt.

Vad tror ni? För de sakkunniga på forumet , hur är viktningen av tyska bolag i indexfonderna?

Har ingen aning om hur tyska marknaden viktas i indexfonder.
Men jag undrar vad krisen handlar om?
En regeringskris och en ekonomikris är ju inte samma sak.

Inte nödvändigtvis, men att VW ser över att stänga 3-6 fabriker samt för första gången någonsin sagt upp avtalet mellan arbetsgivare och fack blir en politisk kris oavsett om du vill eller inte.
Det går att läsa hur mycket som helst om det här i internationell press och i korta drag så vill företagarna ha subventioner för att kunna konkurrera med Asien. I samband med allt det ifrågasätts effektiviteten då vw är ungefär lika stora som Toyota i sålda bilar, men med dubbla antalet anställda.
Tysk industri är ju enormt viktig, minskar den så drabbas hela Europa, men ska politiken finansiera den för att rädda jobb?

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/volkswagen-plans-major-layoffs-shut-least-three-german-plants-works-council-head-2024-10-28/

I korta drag.

1 gillning

Europa behöver nu ta större ansvar för sin egen säkerhet.
Detta är ett guldläge för tysk industri att vikta om till militär produktion.

7 gillningar

Det skiljer sig lite åt i de olika globala indexfonderna men runt 2 %. Till exempel har DNB Global Index 2,3 % Tyskland och Länsförsäkringar Global har 1,6 %.

Ja, det är rätt, men samtidigt så är det en stor del av den industrin som statsfinansieras och skillnade emot t.ex sverige är ju att varje förbund har väldigt mycket att säga till om.
Dessutom är ju den typen av omställning inte gjord speciellt snabbt så risken menar jag är att man däremellan hamnar i ett läge som depression.
Utvecklingen är skrämmande lik 100 år tillbaka.

Med andra ord så är det en förhållandevis liten del sett till dess direkta påverkan på fonderna. :+1:

Tyskland är med i EU och de verkar under samma lagar som vi gör. Staten kan inte gå in och stödda enskilda bolag, vilket blev tydligt under pandemin.

Tror inte det är ett guldläge för någon, förrän det redan är försent. Tyskland sticker väl inte ut speciellt här?

Precis, men det är väl det Ursula Von der Leyen indirekt öppnat för och därmed blir det en påverkan på hela EU. Alltså att man belägger importtariffer på t.ex kinesiska bilar.

Där är ju pudelns kärna och anledningen till tråden.

Vad kan man göra med en bilfabrik när man inte ska bygga bilar längre? Man bygger pansarvagnar:) militärfordon. Ställ om till ammunitionsproduktion, granater.

1 gillning

Nja, det är klart att efterfrågan styr intäkterna. Samtidigt är det är ju också en kostnadsmassa som visar att fabriker som är effektiva lokalt mätt underpresterar med globala mått.

Det är därför min personliga uppfattning är att det finns en kris som är både politisk och ekonomisk.

1 gillning

Ja, det är klart. Frågan är ju om viljan finns och hur omvärlden reagerar.

8 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Det är inte bara bilindustrin som har problem.

Hela den industriella sektorn lider av höga energipriser och bristande effektivitet.

8 gillningar

Tyskland lider även av att man har haft för höga löneökningar under de senaste åren som sänkt deras konkurrenskraft.

1 gillning

Jag tycker den här videon förklarar det bra:

Den handlar om att Europa länge har haft exportdriven tillväxt. EU fungerar som en tullmur mot resten av världen. USA, Ryssland och nu även Kina har samma ekonomiska strategi. Det fungerar bra så länge som det finns Någon Annan att exportera till. Nu vill de andra länderna bara exportera men inte importera. Då finns det inte längre en massa andra länder att exportera till.

Det handlar också om valutapolitik. Under 50 år så har västvärldens länder konsekvent försökt sänka värdet på sina valutor i ett försök att stimulera exportbolag, på bekostnad av inhemsk personals reallöner, pensionsparande och på bekostnad av de som sparar till en bostad. Den “tuben” kan man inte klämma ur hur länge som helst, till slut gör alla länder samma sak och då är “tuben” tömd.

Det går att få mer tillväxt om politikerna är villiga att ställa om från en exportdriven politik, men det skulle vara ett hårt slag mot alla de guldgossar som har favoriserats de senaste åren.
Vi skulle kunna bygga kärnkraft, stärka kronan, minska skatten på arbete, sänka importtullar, sakta ner nedtrappningen av utsläppsrätterna. Det går att ställa om från ett pensionssystem som är pay-as-you-go till premiebaserade system som ITP1 eller premiepensionen. Det går om man vill!

6 gillningar

Är väl inte bara energin? Utan att ryskgas är insatsvaror i mycket av deras produktion. När de tillverkare diverse kemiska produkter. De är väl stora inom just kemisktillverkning?

Håller med om din analys, men när och hur kommer det spelas ut i praktiken?

Vet du inte det är mitt tips att inte enbart investera i tyska bolag, men samtidigt inte bojkotta landet helt. Du kan ju missa eventuella uppgångar. Kort sagt; diversifiera och var långsiktig.

Ja det är ju inte bra för svensk industri när vår största handelspartner är i recession. Tyskland är väl 15% av svenska exporten följt av Norge, USA, Danmark.

En del har nog redan visat sig för Tyskland har ju varit i recession både 2023 och nu i 2024

Det som kan oroa är kanske att en hel del av svensk industri är sencyklisk dvs går rätt ok rätt långt in i en allmän nergång, sen tenderar det att rutscha neråt snabbt med nerdragningar och uppsägningar som följd.

Å andra sidan så har ekonomin varit rätt skakig ett bra tag så med stimulanser och sänkta räntor så kanske 2025-26 bli ganska bra för ekonomin och sannolikt börsen då också

Själv tror jag mycket hänger på hur Kina går, för det påverkar EU och Tyskland mycket genom hela regionens export dit. Kinesiska myndigheter har tryckt på med pengar men återstår att se vad som händer. Som jag ser det är inte framtidstron så stark i Kina längre. Många som undrar ”vad är nästa grej som ska driva landet” för att få bukt med bristande tillväxt, krympande arbetsföra befolkning och trots det hög ungdomsarbetslöshet.

I sin tur påverkas Kina väldigt mycket hur Trump gör med tullarna. Om han gör slag i sina 20-60% tullar mot Kina så lär ekonomin hacka betänkligt.

Det kommer i sin tur att påverka inflationen sannolikt globalt. USA räntorna stack också upp rätt rejält på nyheten att Trump gick mot vinst. Inflationen är kanske inte död om världens två största ekonomier går i handelskrig med tullar :man_shrugging:

Så nu har vi nästan tagit jorden runt. :sweat_smile: Allt hänger ihop. Som vanligt är det omöjligt att veta. Själv tror jag väl på ok 2025-2026 globalt och i Sverige men nog inte mer än så. Risken på nersidan är nog mest tullar/inflation och om krigen i Ukraina/Mellanöstern sprids. I det senare fallet då risken för mycket höga oljepriser som i sin tur driver inflation.

Jag vågar inte ta något bett i någon riktning utan håller mig skeptiskt optimistisk och ligger kvar med mina allokeringar, som ändå är hyfsat försiktiga. Av ovanstående skäl är det inte läge för oss att kliva längre ut på riskkurvan utan vi ligger kvar.

Den som lever får se :sweat_smile:

3 gillningar