Undersökning: vad lägger ni era besparingar på just nu?

Här kommer en undersökning om vad era månadsbesparingar går till just nu. Innan ni röstar, tänk på följande:

• Man kan rösta på flera alternativ om man vill
  • Rösta bara på de sparformer som du aktivt lägger undan till och inte där du redan sedan tidigare har sparat (t.ex. om du redan har en tillräcklig buffert)
  • Om du använder en fondrobot med både ränte- och aktiefonder, välj båda
  • Kommentera gärna om du vill dela med dig av detaljer, t.ex. hur stor del du lägger på varje kategori

Om något saknas, hjälp mig gärna så lägger jag till.

• Sparkonto utan ränta
  • Sparkonto med ränta (>1%)
  • Räntefonder (inkl fondrobot)
  • Aktiefonder (inkl fondrobot)
  • Aktier (inkl utdelningsaktier)
  • Extraamortering (utöver amorteringskrav)
  • Tillgångar (guld, silver etc)
  • Fastigheter
  • Kryptovalutor
  • Övrigt (skriv en kommentar)
0 röster
1 gillning

Det blir lite blandat härifrån!

En liten slant kommer på sparkonto med ränta i form av buffert byggande, har mitt bolån hos en bank och lönekonto i en annan och sätter över en fast summa varje månad, oavsett vad lånet kostar mig.

Någon form av mental bokföring för att “vänja” mig vid att räntorna kommer gå upp, så mitt lån kostar hos banken i dagsläget 12.000/månad (5.000 av detta amortering), men jag sätter över 15.000/månad, dels för att bygga buffert och dels för att när räntorna går upp så vill jag inte behöva sätta över mer pengar. Utöver det amorterar jag 6.000 på mitt bolån på annat håll, jag lånade en slant av min mor för att amortera ner lånet hos banken tillräckligt för att få en bättre ränta och lägre amorteringskrav där. Jag ville inte sälja det jag har på börsen och hon hade ändå bara pengarna på ett räntekonto. Jag ger henne bättre ränta än vad hon hade och min totala ränta minskade betydligt, win-win.

2500 åker till Avanza, uppdelat i lite olika fonder, mestadels globalt.
1000kr till Lysa 100/0, för att testa Lysa lite :slight_smile:

Har bara amorteringskrav på 4800 (2%) mot banken, men aggressiv amortering för jag har planer på att flytta inom 5 år och vill inte ha dom pengarna på börsen just nu :slight_smile:

Pengar i mitt AB som ska tas som utdelning längre fram, 25.000/månad - 100% aktiefonder.

Så kontentan blir:
11.000 amortering
3.000kr räntekonto för buffert / räntehöjningar
28.500 i globala fonder

Avskyr att sätta pengar på räntekonto och att amortera, men när pengarna ska användas inom en snar framtid är det tyvärr säkrast att göra så :frowning:

1 gillning

Jag månadssparar inte längre eftersom jag saknar inkomst (tjänstledig).
Ombalansering/omallokering är det som står till buds.

1 gillning

100% kinesiska fonder hela 2022 och hela 2023.

1 gillning

Senast slängde jag in €5k på Lande, där de investeras i säkrade lån till bönder mot en ränta kring 12%. Har varit lite osugen på att lägga in pengar på Avanza sedan Revolut började ta betalt för överföringar till Sverige, så det har blivit lite mer alternativa investeringar.

2 gillningar

Intressant, så gjorde jag också när bolåneräntorna var ganska höga för typ tio år sedan. Det skiftade så mycket från en månad till en annan att jag satte en mental summa på bolånet som jag kände mig trygg med inte skulle bräckas.

Tror det är bra med sådana mentala bokföringar för att man inte ska bli tagen på sängen när/om räntorna ökar markant.

2 gillningar

Jag kör räntekonto, indexfonder, samt några aktier som jag börjat köpa in mej i.

1 gillning

100% aktiefonder annars kommer jag bli förbannad på mig själv när jag inte har större köpprickar på Avanza i dalen vi befinner oss i :slight_smile:

Eventuella amorteringar och räntor kan vänta. Just. Keep. Buying!

7 gillningar

Förhoppningen är såklart att räntorna inte kommer bli så höga så att det går över dom extra 3000/månad, men även om/när det blir så att lånet kanske kommer bli en totalutgift på 18.000/månad så blir alternativet att antingen direkt höja överföringarna till 18/månad eller så kan jag ta det lugnt och fortsätta med 15/månad för att jag har byggt en buffert där över något år.

Samtidigt, egentligen är det ju mer rätt att amortera med dom här pengarna direkt istället för att ha det på ett räntekonto då räntan på lånet är högre än räntan jag får på kontot, men för min del så är det en relativt liten del av min totala ekonomi, och jag amorterar redan 4.5%…

Nu har jag som tur va bundit mitt lån t.o.m Augusti så jag hinner bygga en liten buffert där iallafall :slight_smile: Potentiellt kommer jag klara mig med 15/månad oavsett vad som händer iallafall hela 2024 ut mot att bufferten äts upp.

Sen efter 2024 kommer räntorna va nere på 1% igen… :roll_eyes: :joy:

1 gillning

Heh, synd att inga banker erbjuder en adaptiv amortering, t.ex. att man säger “jag vill betala 18 000 kr/mån totalt” så justerar de amorteringen efter vad som blir över efter räntorna.

1 gillning

Under bindningstiden kan man ju sällan höja amorteringen utan att få betala ränteskillnadsersättning.

Det hade gått att ordna egentligen emellan varje gång man binder om sina lån, oavsett om det är rörligt eller bundet. Man får bara ringa banken och justera hur mycket man amorterar var 3e månad vid rörligt etc.

Sen att banken inte har nåt bra sätt att lösa det automatiskt på är ju en annan sak, men det går att lösa med lite manuell handpåläggning!

1 gillning

20.000kr/mån fördelat på 75% Svenska småbolagsfonder och 25% Svenska investmentbolag Investor/Svolder

1 gillning

Jo men precis. Jag tänker snarare på att banken skulle göra det själva varje månad. Naturligtvis behöver de ha lite marginaler så man inte hamnar under amorteringskraven. Men tror att detta skulle ta bort mycket av den upplevda stressen låntagare har just nu med höjda räntor eftersom man då inte skulle märka av det lika tydligt (det blir bara mindre amortering under perioden).

1 gillning

Klickade först för två och tänkte under övrigt skriva “elräkningen” lite putslustigt. Men jag ångrade mig och gick på enbart sanningen, som är aktiefonder.

4 gillningar

Haha, på tal om mental bokföring som ska ta bort stressen… :smiley:

2 gillningar

Sparar inge aktivt å har inte gjort de på mer än 10 år… Pengar på vanligt konto på banken…

1 gillning

Jag är i uttagsfasen men gör månatliga allokeringar och kryssade i de tillgångsslag som jag ökar på.

1 gillning

Satte just nu in 17500:- extra, fördelat 1/3 var i EM, Sverige och Global index. ”Keep on buying”

2 gillningar

Men, köper ingen krypto? Det är ju REA! :laughing:

(Ja, lite ironisk, men nej, inte skadeglad.)

3 gillningar

Krypto kanske är en sån där grej som man inte pratar högt om. :wink:

1 gillning