Undvika att förlora sparat utdelningsutrymme vid aktieöverlåtelse till Holdingbolag

Hej!

Jag har i dagsläget ett driftbolag som startats innan årsskiftet 2024 och ett holdingbolag som jag startat nu under hösten 2025. Jag äger just nu båda företagen privat men planerar att sälja driftbolaget till holdingbolaget.

Under 2025 har jag tagit ut lön till brytpunkten för statlig skatt vilket enligt gamla 3:12 regler ger ett lönebaserat utdelningsutrymme. Jag tänker att aktieöverlåtelsen till holdingbolaget ska inkludera en revers satt till utdelningsutrymmet + omkostnadsbeloppet för driftbolaget, för att inte förlora utdelningsutrymme.

Är det bättre att göra aktieöverlåtelsen i slutet på december 2025(efter sista lönen 2025) eller i början av januari 2026(innan första lönen 2026) för att inte förlora utdelningsutrymme från löner 2025?

Om du inte har några mer löner än till dig så spelar det ingen störreroll. Utdelningsutrymmet kommer att bli samma. Enda skillnaden är att om du äger två bolag vid ingången av 2026 så kommer du få halva utrymmet i vardera bolag.

Eftersom du ska sälja driftbolaget mot revers skulle jag sålt innan årsskiftet för att hålla nere beloppet på reversen. På så sätt även mindre skatt som behöver realiseras nu. Bättre att spara hela 2026års utdelningsutrymmet i holdingbolaget och göra ny utdelning när reversen är slut betald och likvider för ytterligare utdelning finns.

Skulle du habetalat mer lön än din egen kan det vara bättre att göra försäljningen under 2026