Leva på mammapenning eller buffert i december? Hej tjänar i vanliga fall över 55,000 i månaden och ligger väl(?) Därmed på gränsen till statlig inkomstskatt. Nu mammaledig och har sökt föräldrapenning för december utan att tro att jag skulle nå 600000 i årsinkomst. Hade dock glömt bort en extrainkomst från i våras och såg nu på skatteverket att jag redan tjänat in 622,000 sek i år. Betyder det att jag, om jag tar ut mammapenning från försäkringskassan i december, alltså kommer att få skatta 50% på pengarna från försäkringskassan? I så fall är det väl bättre att spara förälrädradagar och istället leva på bufferten tom januari…? detta då jag kommer att jobba deltid under halva nästa år och därmed räknar med en lägre årsinkomst. Jag vill ju inte gärna ta ut värdefulla mammadagar för att betala skatt… vi pratar ca 18000 sek efter skatt som annars ligger på sparkonto. tacksam för input
Absolut vettigt att INTE ta ut dessa dagar. Om din arbetsgivare är ok med att du är ledig ändå.
Blir inte bara 50% skatt. Dessutom cappas det du får avsatt till Statlig pension vid ca 600.000 och dessa ca 18%? Av pengarna över gränsen ( från arbetsgivaravgiften) går då istället i svarta skattehålet.
Oj, verkligen bra att veta. Jättetack @Mikael8 för din input. Otroligt vilken information och kunskap som finns i forumet.
Jag förslkte googla men hittade inget svar på när man i så fall betalar in den skatten? Blir det i och med deklarationen?
Finns väl en viss risk att SGI blir nollad om du tar obetald semester under längre tid, så se till att kolla så du inte tappar den.
Har du kollektivavtal blir du kompenserad med högre tjänstepension om du går över brytpunkten för allmän pensions inbetalningar.
Det blir vid deklarationen men din arbetsgivare borde redan betalat in en del i och med skattesaterna vid engångslön ser annorlunda ut.
Även från många arbetsgivare utan kollektivavtal. Jag har bara arbetat med kollektivavtal ca 20 % av mitt 40+ år i yrkeslivet men har haft normal tjänstepension (minst) under 90% av alla åren. ( Flertal olika arbetsgivare från små till stora )
För TS . Från huvudarbetsgivaren på årsbasis eller baserat på 12 ggr månadslönen ? ja. TS hade dock haft ett extraknäck som gjorde att hon gick över så det stämmer nog inte på henne . DET ger sällan någon tjänstepension.
Ja kolla det noga . Ringa och fråga och få svar från gängse halvt okunnig person som svarar i telefon skulle jag inte lita på enbart. Gärna kolla med skriftliga svar på frågan. jag har dock hört att dom har lite mindre drakoniska regler numera…
Avseende hur mycket skatt man betalar i slutänden är det alltid totalsumman inkomster under kalenderåret som bestämmer. Om man tar ut rejält mindre lön i slutet av ett kalenderår ger det ofta att man betalt lite för mycket skatt redan. Då får du tillbaka lite av betald prelliminärskatt efter deklarationen för det året. För oss som har rejält buffert och inte lever lön till lön är det viktiga att optimera kalenderåret lön.
Man kan dock om man är ute i god tid lämna in en jämkningsansökan om man vill att preliminär skatt skall bli mer rätt för kalenderåret. Man bör då ha minst en lön kvar att få utbetald så beslutet om jämkning kan användas vid den löneutbetalningen från din huvudarbetsgivare. Man kan dock alltid göra en frivillig extra inbetalning till sitt skattekonto
om man tror på kvarskatt men varför? Bättre att vänta till senare.
Jag gör det där “tricket” varje år på lite olika sätt. Är ditt barn under ett år kan du utan problem ta föräldraledigt utan att ta ut föräldrapenning. Är ditt barn äldre blir det mer komplicerat. Så pass komplicerat att det typ är omöjligt att förstå vad som kan komma att hända med tex din SGI. Jag skulle då tagit lägstadagarna under december för att hålla nere inkomsten.
Är barnet äldre än ett år och du behöver labba med dagar för att behålla SGI så snegla på de där korkade lägstanivådagarna och fyll upp med dessa under december.
(Med reservation för att regelverken förändrats sedan jag jonglerade det där. Jag minns bara dessa som usla ekonomiskt, men med den funktionen att de ändå är föräldradagar på pappret.)