Hej! Förstagångsförälder här ![]()
Jag har hitills de två senaste åren jämkat då jag annars betalar för mycket skatt och jag hellre vill ha de pengarna löpande under året för att kunna investera än att få återbäring i klump. Vi har en del bolån och räntan har ju varit väldigt hög. Allt har hittills gått bra och det har ofta slutat med att jag får åter ca 6000-8000 kr fastän jag lämnat in till lönekontoret beslut om att bara dra 25% skatt även om vår kommunala skatt är ca 32%.
Nu ska jag vara föräldrarledig med vårt första barn from början av januari tom omkring november då partner tar över. Jag får föräldrarlön från mitt jobb (kollektivavtal) och jobbar tänkte börja jobba heltid igen nov-dec. Hur hade ni gjort? FK skriver att de vanligtvis drar 32%. Har sett att flera brukar vilja att FL drar MER i skatt för att slippa restskatt, men jag tänkte tvärtom här?
Risken blir ju annars att man upplever sig få ut för lite både i FP och föräldrarlön och som konsekvens tar ut fler föräldrardagar som sen blir förbrukade (vi har som mål att spara många dagar för att kunna vara lediga sen på lov etc när barnet börjat förskola.. vi hade även lång väg till lyckad graviditet så inte säkert att vi får ytterligare ett barn).
Sen är det väl så att man egentligen bara ska jämka och lämna in beslut till ANTINGEN sitt lönekontor (som betalar föräldrarlönen) eller FK (som betalar föräldrarpenningen)? Så om jag lämnar beslut till ena parten men inte den andra kanske det blir en balans ändå? Ni som har jämkat - har det gått bra för er?
Tack på förhand alla kloka! ![]()