Uppdatering av avtal för handel med USA via Avanza

Hej!

Idag fick jag uppdatera intyget om att jag bor i Sverige och hur jag ska beskattas mot USA. Efter signering dök det upp en ruta där det stod att jag nu behöver betala 30 % (istället för 45 %) skatt på utdelningar.

Hur funkar det här? Är det inte 15 % källskatt mot USA? Sedan kollade jag vilken skatt som är dragen för årets utdelningar och såg att det är 15 % mot USA men tydligen 25 % för bolag som är registrerade i Kanada.

1. Har det blivit skillnad så att skatten mot USA har ökat till 30 % eller var det bara en osmidig formulering? Det är väl 15 % till USA och sedan beror den andra delen på om man har papperen på ISK eller AFK?
  2. Är det högre källskatt mot Kanada? Finns det någon lista där man enkelt kan läsa skattesatserna? Jag har sökt men inte hittat.

Vilket intyg?
På ISK, I maj fick jag utdelningen från Bistol Myers 15% källskatt har dragit.
Banken har dragit 21% källskatt från Taiwan semiconductors utdelning pga bolaget är registrerad i Taiwan fastän aktie noterar i NYSE.
Det är jobbigt med källskatt är att SKV kan avräkna 15%, du har betalat 25% dvs 10% måste du begära källstaten att ha pengarna tillbaka. Jag ansökte en gång till den danska staten men har aldrig fått pengarna tillbaka. Det är klort att kolla källskatt innan man köper utländska aktier som har kvartal utdelningar.

Det är detta man har en kapitalförsäkring till.

Det var samma intyg som man redan skrivit på för att handla med aktier i USA men i uppdaterad form.
Just det här bolaget har så små utdelningar att det inte är värt besväret att jaga 10% skatt. Jag blev bara förvånad att Kanada tycks ha 25 % källskatt när jag trodde det var 15. Ska ringa Skatteverket imorgon och se om det finns en lista över skattesatserna.