Gräv vidare i hur man väljer när pengar inte är en begränsning. När jag såg den rubriken trodde jag direkt att det skulle handla om att applicera matematiska och ekonomiska koncept på andra parametrar än pengar för att den vägen ‘Välja’ när pengar inte är en begränsning. Skulle vilja höra mer av Jan om det som teoretisk fysiker.
T.ex. att hantera biologiska begränsningar som hälsa, energi, styrka och koncentrationsförmåga, men också fysiska begränsningar och sociala begränsningar som relationer, karaktär, kultur, normer, moral, politik, juridik. Man är knappast fri från detta bara för man har 10, 100 eller 1000 msek. Jag tror att man kan applicera matematiska och ekonomiska koncept som risk, varians, alternativkostnad, ränta-på-ränta och annat i mycket av de begränsningarna också.
Jag uppsakattar t.ex. begreppet ‘tidsfönster’ - det är verkligen en parameter att förhålla sig till. Moa var inne på att det krävs en ny ram att förhålla sig till för att det ska vara rimligt att ta beslut. Just tidsfönster är en sådan ‘ram’. Istället för att välja om jag ska gå på krogen tre eller sex ggr per månad för att pengarna inte räcker, så börjar man tänka i relation till att tiden inte räcker. Eller att kroppen inte räcker. Eller att “alternativkostnaden” blir för hög. Man kunde tagit en löptur i gryningen, istället ligger man bakis. Man kunde umgåtts med barnbarnen. Relationerna och konversationerna blir av andra eller tredje klass jämfört med privata middagar med gamla vänner eller smarta och djupa personer.
Jag korslänkar till mitt eget inlägg i en annan tråd: Livet är kort - Vad gör vi med det? - Nr 45 av OBWN
Jag vet att Moa sade att det är alltför individuellt vad olika människor väljer när pengar inte är ett problem. Samtidigt är ju vi människor ganska lika och några exempel skulle säkert vara intressant för att inspirera och identifiera sig med andras val. Jag valde t.ex. först att skaffa husdjur, sedan hus, sedan barn när pengar inte var ett problem. Ovanpå det hälsosamma relationer och rutiner. Tror inte det är särskilt långt ifrån vad andra tänker på heller.
Utöver det: Hedonisk anpassning?